Lezen

13 april 2017 - Hoofddorp, Nederland

Donderdag, 13 april 2017

Van der Valk A4 Schiphol, Hoofddorp

Lezen kan ik heel goed, als ik als bijrijder de ruim twee uur durende rit naar Amsterdam moet overbruggen. Ik word niet wagenziek, niet misselijk, nee, ik word niet beroerd. Bij iedere rembeweging, manoeuvre naar links of naar rechts, bij iedere stop, ga ik mee in de beweging van het voertuig. Ik geef me helemaal over aan de rijkunsten van de chauffeur, in dit geval, Ruud. Voordat de trip begint, installeer ik me in de bijrijderstoel, en organiseer ik de boeken binnen handbereik. Zo af en toe neem ik een korte pauze, en probeer ik de reis voor Ruud te veraangenamen, en vraag ik geïnteresseerd of de rit meezit. Een blik van Ruud zegt dan meer als genoeg, en buig ik me weer snel over een boek. Deze rit verdiep ik me nog even in de wetenswaardigheden van onze reis. En ik lees het volgende:

De Kleine Sunda Eilanden (Nusa Tenggara) zijn een eilandengroep in Zuidoost- Azië. Nusa Tenggara betekent in het Oud-Javaans “zuidoostelijke eilanden”. Deze keten van dunbevolkte eilanden, die zich uitstrekt van Lombok tot West-Timor, wordt gevormd door de boven de zee uitstekende toppen van een enorme onderzeese bergketen. Deze eilanden behoren tot de armste en meest onvruchtbare gebieden van Indonesië. Indonesië heeft ruim 17.000 eilanden die zich over 5120 km. uitstrekken. Ongeveer viervijfde van het gebied bestaat uit oceaan en tropische zeeën, en veel van deze eilanden zijn niet meer dan rotsen die boven de zeespiegel uitsteken. Slechts 6000 van deze eilanden zijn bewoond, en de bevolking van Indonesië, 250 miljoen inwoners, zijn zeer ongelijk verspreid over de archipel. Ruim tweederde van de bevolking woont op Java, Bali en Sumatra, terwijl deze eilanden maar 7% van de totale oppervlakte beslaan. Van de ongeveer 10 miljoen inwoners van de Sunda eilanden zijn de meeste zelfstandige boeren of vissers.

Bij de presidentsverkiezingen in 2014 werd Joko Widodo door zijn partij naar voren geschoven als kandidaat. Met een meerderheid van iets meer dan 53% won Joko de verkiezingen. Tijdens de verkiezingscampagne werd Joko, zelf gematigd moslim, weggezet als Christen van Chinese afkomst. En dat in een land met de grootste moslimbevolking ter wereld, bijna 90%. Om dit verhaal te ontkrachten ging hij zelfs op bedevaart in Mekka.

Op veel plaatsen in Nusa Tenggara gelooft de inheemse bevolking nog sterk in natuur- en vooroudergeesten. In gebieden waar het animisme niet openlijk wordt beleden, gaan oude geloofsovertuigingen vaak schuil onder een laagje islam of christendom. Men gelooft dat bovennatuurlijke geesten de oogsten beïnvloeden, bescherming geven tegen rampen, en ziekten kunnen veroorzaken. Regelmatig worden er kippen, varkens en karbouwen geofferd aan de geesten. Bij rituele wedstrijden vloeit vaak menselijk bloed. Zulke rituelen staan in verband met de aanplant, de oogst of een huwelijk.

Het klimaat van Indonesië is tropisch en heeft twee seizoenen. Het droge seizoen (Musim kemarau) is tussen april en oktober, en het natte seizoen (musim hujan) tussen november en maart. In Indonesië heeft regen een andere betekenis dan in Nederland; in combinatie met de hoge gemiddelde temperatuur kan een regenbui verfrissend werken.

Ondanks het drukke verkeer onderweg vlot de rit en komen we om half vier aan bij het Van der Valk hotel in Amsterdam. Jean-Marie en Magda zijn er net iets eerder als ons en zijn al ingecheckt. Nadat ook wij zijn ingecheckt en de koffers naar de kamer hebben gebracht zoeken we een tafel uit aan het raam bij de Brasserie. De bediening is perfect en met een “Strawberry Woo Woo” en voor de heren een pilsje, luidden we het begin van de vakantie in. “Onze ober” zorgt op tijd voor een hapje en een drankje, en voor we er erg in hebben, is het buiten donker, en wijst de klok een uur aan, waarop het tijd wordt om naar bed te gaan. Morgen een lange vlucht voor de boeg.

Het belooft weer een mooie reis te worden.

Rees en Ruud

1. Ted & Helmi Engel.:
    14 april 2017
    Een mooi begin van van jullie reis .
    Mooie en veilige reis.
  2. Wilma:
    14 april 2017
    Poehpoeh, meteen al beginnen met Woo Woo en dan ook nog vermelden "waar gaat de reis nu weer naartoe?" Nou, dat is duidelijk!
  3. Hugo & Dorine:
    14 april 2017
    Heel veel plezier en geniet van deze reis!
  4. Hannie:
    14 april 2017
    Heel veel reisplezier. Geniet met volle teugen x
  5. Marij en Pierre:
    15 april 2017
    Heel veel reisplezier.
    Verheug me nu al op jullie verslagen en foto’s, het begin is al goed.
  6. Annet:
    16 april 2017
    Hele goede reis en ik lees weer met plezier je reisverhalen.