Ubud

4 mei 2017 - Ubud, Indonesië

Dinsdag, 2 mei 2017

Grand Sunti Resort & Villa Ubud Bali

De koffers zijn al aan boord, als we om kwart voor half tien met z’n allen aan boord gaan van de prauw voor de overtocht naar het grootste eiland Gili Trawangan. Van daaruit vertrekken we met de speedboot naar Bali. Op Gili Trawangan wemelt het van de toeristen. Speedboten varen af en aan om toeristen van en naar het eiland te brengen. Een hemelsbreed verschil met Gili Meno, en we zijn blij, dat wij de afgelopen twee dagen op het kleinere eiland verbleven. Op het strand wachten we tussen alle andere toeristen op de speedboot naar Bali. Van Gili Trawangan varen we eerst naar Gili Air, waar weer passagiers van en aan boord komen. Daarna varen we naar de haven van het vasteland van Lombok, Bangsal. Als daar de laatste passagiers van en aan boord zijn gegaan, varen we in een keer door naar Bali in 2½ uur tijd. Rijst, water en godsdienst vormen de basis van het leven op Bali. Ondanks koloniale overheersing, de Japanse bezetting tijdens de Tweede Wereldoorlog is de Balinese cultuur grotendeels intact gebleven. De unieke Hindu-Dharma – godsdienst heeft de uitbreiding van de Islam doorstaan. Het eiland Bali ligt ongeveer in het centrum van de Indonesische archipel en telt ongeveer drie miljoen inwoners.  Onderweg worden we verrast door een voorbij zwemmende school dolfijnen. Speels duiken de dolfijnen in de golven, maar de speedboot vaart veel te snel voor de dolfijnen. Ze kunnen de boot niet bijhouden. Talloze kleine eilandjes met wuivende palmbomen doemen op in de zee. Op de top van een van de eilandjes staat een tempel versiert met zwart-wit geblokte doeken. De kleuren zwart wit staan symbool voor goed en kwaad en zijn bedoeld om de boze geesten af te weren. We naderen de in het oosten gelegen haven Padang Bai. Het is de belangrijkste doorvoerhaven naar het buureiland Lombok. Op de kade staan al twee bussen klaar om ons naar het hotel in Ubud te brengen. Ubud, in het noordwesten van Bali, ontleent zijn naam aan ubad, het Balinese woord voor medicijn. De naam refereert aan de genezende krachten van de in dit gebied wonende priesters. Vanwege de idyllische locatie vestigden de eerste buitenlandse kunstenaars zich hier in het begin van de 20ste eeuw.  Het is druk onderweg naar Ubud, het verkeer staat vast en dat zorgt voor vertraging. Toch nog op een redelijke tijd komen we aan bij ons hotel. Voordat we “los” gelaten worden krijgen we eerst nog een korte briefing voor de komende twee dagen. Donkere wolken pakken zich samen, maar dat let ons niet om op pad te gaan in het stadje. Het regent en tussen de buien door verplaatsen we ons van het ene naar het andere restaurant. Hier een aperitiefje, daar een voorgerecht, totdat we alle gangen gehad hebben. De regencapes liggen voor het gemak in onze koffers, maar de regenbui is net een warme douche. Voordat we ’s avonds terug zijn bij het hotel zijn onze kleren alweer opgedroogd.

Woensdag, 3 mei 2017

Je zou zomaar kunnen uitslapen op zo’n dag waar geen excursies gepland staan en er geen bus staat te wachten voor de doorreis. Vertel dat maar eens aan de biologische klok, die het al drie weken gewend is om vroeg uit de veren te zijn. Als ik de buitendeur open maak van onze airco gekoelde kamer, komt de warme buitenlucht me tegemoet. Het is heet, tropisch heet. Door de regen die gisteren gevallen is, is de luchtvochtigheid hoog, waardoor de temperatuur nog warmer aanvoelt. Maar dat weerhoudt ons niet om vroeg op pad te gaan. Het is nog vroeg, nog maar net negen uur, als we door de drukke winkelstraten lopen. De ondernemers zijn nog druk met hun winkelwaar buiten te zetten, de stoepen worden geveegd en de offertjes worden met eerbied op de schoon geveegde stoepen gelegd. De gewijde offertjes, bestaande uit voedsel, bloemen, soms ook wierook en van palmblad gemaakte figuren zijn een essentieel onderdeel van de religieuze rituelen die Bali kent. De canang sari moeten de goden Brahma, Vishnu en Shiva plezieren.  Na de wandeling door de lange winkelstraat komen we uit bij Monkey Forest.  Bij het bos aangekomen kiezen we een pad door de dichtbeboste jungle. Dit is het domein van rondtrekkende brutale apen, die zogenaamd de tempel in het bos beschermen. De tempel in het bos is gewijd aan Durga, de godin van de dood. De aapjes zijn erg leuk, maar wees voorzichtig met tassen, zonnebrillen fototoestellen en glinsterende voorwerpen, ze zijn er dol op! We kopen een tros bananen voor de aapjes, en voor Ruud er erg in heeft zit er al een aapje op zijn kop en steelt een banaan. Het is een mooi en goed onderhouden bos. Het is nog vroeg in de morgen en nog niet zo druk. In de tempel zitten de aapjes languit te vlooien, en laten duidelijk merken dat dit hun domein is.

Op de Pasar Ubud is het een drukte van belang. De lokale bevolking koopt er het fruit en de groente, voor de toerist zijn tal van stalletjes ingericht met dezelfde koopwaar. Onderhandelen gaat op een vriendelijke manier, en met een glimlach op het gezicht van de marktkoopman wordt de afgesproken prijs betaald door de toerist. Het is een kunst om aan de andere kant van de straat te komen. Scooters kriskrassen door het drukke verkeer heen zonder ook maar enig acht op de voetgangers te geven. Zonder kleerscheuren komen we aan de overkant, waar we in een leuk tentje een gezonde smoothie drinken.  We hebben er de pas goed in vandaag en onze kleren zijn doorweekt van de zweet. De lunch met een gekoeld biertje doet deugd, waarna we terug lopen naar ons hotel. Een duik in het koele zwembad doet onze huid sissen. 's Avonds sluiten we onze reis af met een diner. Het is maar tweehonderd meter lopen, zegt Silvester, maar het blijkt tien keer zoveel meter meer te zijn. Het is een gezellige avond en er wordt over en weer ‘gespeecht”. We hebben geboft met Silvester, we hebben geboft met de groep, het waren allemaal cadeautjes. Een bijzonder mooie reis met heel veel hoogtepunten, met mooie herinneringen.

Donderdag, 4 mei 2017

Vertrek Denpasar – Bali  Aankomst Hong Kong  Vluchtnummer CX0784  Vertrektijd 16:10  Aankomst 21:05

Na het ontbijt gaan Magda en ik nog even naar het dorp. We hebben nog heel wat rupiah’s in onze beurs die we willen besteden aan een souvenir uit Bali. We lopen wat winkeltjes in en uit en bij een aardige mevrouw blijven we wat langer hangen. We zijn de eerste klant van vandaag en ze hoopt dat wij haar geluk gaan brengen. “I make good morning price for you for good luck for my shop”, zegt de dame. Na wat onderhandelen en een goede ochtendprijs wrijft ze met het geld over onze armen en de spullen in de winkel. Nu kan ze haar offertjes gaan klaarmaken die ze voor de deur van haar winkel neerlegt. Beide partijen zijn tevreden, en met gevulde tasjes lopen we terug naar ons hotel. Nog even een paar baantjes zwemmen, en dan is het wachten op de transit. Om twaalf uur zetten we onze koffers buiten en wachten in de lobby op de bus. Silvester staat ons al op te wachten en om half een vertrekken we richting de luchthaven in Denpasar. Tot het laatste moment blijft Silvester in zijn rol als een goede reisleider. Onderweg naar de luchthaven vertelt hij over de historie van het eiland en stelt hij nog een fotostop voor op de brug over de oceaan. Bij de luchthaven zwaait hij ons uit totdat we uit het zicht verdwenen zijn. De vlucht naar Hong Kong vertrekt op tijd en zijn we net voor 21.00 uur op de luchthaven in Hong Kong. Als we door de douane zijn is het nog wachten tot 00.05 uur voordat de vlucht naar Amsterdam vertrekt.

Rees en Ruud

1. Ted & Helmi Engel.:
    5 mei 2017
    Welkom thuis hebben genoten van jullie interessanten verhalen.Tot Zondag.
  2. Annet:
    6 mei 2017
    Wat een schitterende vakantie weer gewees, dankzij de mooie verslagen., hebben we mee genoten. Zijn straks weer heel nieuwsgierig naar de foto's. Liefs