Na spanning, ontspanning!

16 april 2017 - Sanur, Indonesië

Vrijdag, 14 april 2017

Vertrek Amsterdam  Aankomst Hong Kong Vluchtnummer CX0270 Vertrektijd 13:10  Aankomsttijd 06:00

Op een deftig uur, dat wil zeggen, om half tien in de morgen, nemen we de shuttlebus naar Schiphol. Koning Aap, de reisorganisatie waarmee we nu reizen heeft ons aanbevolen om op tijd op de luchthaven te zijn, zodat we plaatsen naast mekaar in het vliegtuig kunnen regelen. Koning Aap heeft een groepsreservering gemaakt, zodat de het complete reisgezelschap bij elkaar in het vliegtuig zit. Het kan zo maar zijn, dat je niet samen met je partner zit. Voor mij is dat toch wel belangrijk, want ik heb af en toe last van vliegangst. Niets zo vertrouwd als Ruud naast me tijdens de vlucht, die ik op momenten van paniek kan knijpen en krabben. Nadat we onderling hebben kunnen ruilen op de luchthaven, heb ik het voor mekaar dat ik naast Ruud zit. Reizen is ons lust en ons leven. Nog nauwelijks bekomen van de afgelopen reis, of we surfen alweer alle sites af op zoek naar de volgende bestemming. Mijn drang voor reizen is toch sterker dan mijn vliegangst. De eerste paar uren vliegen voorbij en zorgen film, muziek en een boek voor afleiding. Totdat we het luchtruim van Rusland passeren. Na de aanslag op de MA017 is het verboden om door het luchtruim van de Oekraïne te vliegen. De route gaat nu over het Himalaya gebergte waar de luchtstromen turbulentie teweeg kunnen brengen. Meerdere malen klinkt de stem van de captain door de luidspreker, dat we door een gebied vliegen met veel turbulentie. Het bord fasten your seatbellts licht bijna continue op. Voor mijn gevoel schudt en trilt het vliegtuig aan alle kanten, en doe ik menig schietgebedje. Ik vier mijn paniek bot op Ruud die me troostend toespreekt: “Het komt allemaal goed hoor schatje!” De stewardess schijnt geen enkele moeite te hebben met het inschenken van de koffie, en beweegt haar koffiekan mee op de bewegingen van het vliegtuig. Ik neem me voor dat dit de laatste reis van mijn leven is, als ik het er al levend vanaf breng.  Om 06.00 uur lokale tijd in Hong Kong ( bij ons is het dan 12 uur ’s nachts) landden we veilig op de luchthaven. Opgelucht sta ik op uit mijn stoel en lopen naar de transit voor de aansluitende vlucht naar Bali. Na een vlucht van 11 uur aanschouwen we het resultaat van de turbulente vlucht; Ruud’s rechter bovenarm is bont en blauw….

Zaterdag, 15 april 2017

Vertrek Hong Kong  Aankomst Denpasar – Bali Vluchtnummer CX0785  Vertrektijd 10:10  Aankomsttijd 14:38

Swastika Bungalow, Sanur

Al vrij snel ben ik mijn noodkreet vergeten, dat ik nooit meer zou vliegen en reizen. En aangezien Hong Kong niet de plek is waar ik de rest van mijn leven wil vertoeven, ben ik wel verplicht om de vlucht naar Bali te aanvaarden. Er is ooit gezegd, reizen is wachten. En in dit geval slaat dit gezegde de spijker op z’n kop. Het is nog vier uur wachten voor de aansluitende vlucht naar Denpasar in Bali. Dus tijd genoeg voor een lekker kopje koffie en bij te komen van de turbulente vlucht. Op tijd vertrekt onze vlucht naar Denpasar, en na een rustige vlucht landden we iets later dan gepland in Bali. De rijen zijn lang bij de paspoortcontrole, en het duurt een hele poos voordat we de douane  gepasseerd zijn. De koffers, dat gaat snel, en kunnen we al gauw naar buiten om onze gids te zoeken. De touroperators staat twee rijen dik met hun bordjes omhoog, en na enig zoekwerk, zien we onze gids Silvester staan. Druppelsgewijs voegen onze medereizigers zich bij de groep, en na twee uurtjes zijn we compleet en rijden we door naar Sanur. Daar verblijven we twee nachten en kunnen we een beetje bijkomen van de lange reis. Het is al na vijf uur als we bij ons hotel aankomen. We checken in en drinken ons eerste Bintang, het bier van Indonesië. Daarna snel verfrissen en gaan we gezamenlijk eten in een restaurant. Daar maken we verder kennis met onze medereizigers en onze gids Silvester. Hij is geboren en getogen in Flores, en is sinds een aantal jaren reisleider specifiek voor de Sunda eilanden. Hij spreekt redelijk tot goed Nederlands, en heeft een vriendelijke uitstraling. Tijdens het eten slaat de vermoeidheid toe en kan ik mijn ogen bijna niet meer openhouden. We gaan ons bedje opzoeken, maar niet eerder voordat we nog een Bintang gedronken hebben bij ons hotel samen met JM en Magda.

We spreken af, dat diegene die het eerste wakker is, op de deur klopt bij de ander. Dan kunnen we gezamenlijk gaan ontbijten. Maar we zullen toch alle vier vroeg wakker zijn, van een laat ontbijt zal geen sprake zijn. Want, zoals wij altijd zeggen, de ochtendstond heeft goud in de mond.

Zondag, 16 april 2017

Er wordt op de deur geklopt, en gelijk zitten we rechtop in bed. Het zal toch niet waar zijn, zo lang doorgeslapen. Een brul naar de andere kant van de deur en een blik op het horloge zegt dat het al acht uur is. Ongekend voor ons, maar waarschijnlijk zijn we toch vermoeider geweest dan we gedacht hebben. JM en Magda zijn al klaar voor het ontbijt, en tien minuten na de wake-up call van JM staan we aangekleed en wel buiten op ons terras. Onder een prieeltje genieten we van een lekker ontbijt en kijken we uit over de mooie tuin van ons hotel. Om 10 uur komen we samen met de hele groep en doet Silvester de briefing voor de komende reis. Daarna gaan we heerlijk relaxen, en gaan we op verkenning in Sanur. Sanur is een badplaats iets ten zuidoosten van Denpasar. In 1906 was het strand van Sanur de plaats waar de Nederlanders voet aan wal zetten en tijdens de Tweede Wereldoorlog was Sanur ook de plaats waar de Japanners de invasie van Bali begonnen. Tegenwoordig is Sanur een populaire badplaats. In Sanur mogen de gebouwen niet hoger zijn dan een palmboom. Het bezoek aan het strand is van korte duur, maar we willen het wel gezien hebben. Tijdens onze reis zullen we vaker stranden zien, en kiezen we vandaag voor ontspanning aan het zwembad bij ons hotel. We gebruiken onze lunch in een leuk tentje in het dorp, en slenteren daarna nog even door de winkelstraat. Een koele duik in het zwembad doet goed, en vooral als er een barretje in het zwembad is. Een cocktail voor de dames en een Bintang voor de heren, het vakantiegevoel slaat toe! We ontspannen op de ligbedden en doen een dutje. ’s Avonds gaan we met de hele groep met de bus naar Denpasar, en eten we heerlijke verse vis bij een restaurantje aan het strand, die we zelf mogen uitzoeken. Ondertussen zien we de zonsondergang en zien we de kleuren veranderen van de horizon. Het was een heerlijk dagje ontspannen, de jetlag zal nu wel langzaam over zijn. Morgen beginnen we met onze actieve reis.

Rees en Ruud

1. Janou:
    20 april 2017
    Die arme Ruud...ik heb toch wel met hem te doen! En ondanks dat ik er niet bij was, kan ik het hele gebeuren voor me zien!

Geniet lekker van jullie reis!
  2. Luc:
    20 april 2017
    Leuk verhaal, die arme arm van Ruud!
    Veel plezier en geniet ervan!
    Luc
  3. Ted & Helmi Engel.:
    20 april 2017
    Mooi verhaal ,wachten op op meer,is leuk.veel plezier op jullie verdere reis.
  4. Wilma:
    23 april 2017
    Hartstikke bedankt voor de geruststellende beschrijving van de
    turbulentie. Ik kijk erna uit :(