Madagaskar!!

25 augustus 2016 - Brunssum, Nederland

Madagaskar!

Madagaskar, ook wel het “rode eiland” genoemd, is een eiland iets groter dan Frankrijk, België en Luxemburg samen dat 88 miljoen jaar geleden is losgebroken van het super continent Gondwana en India. Dit gaf de natuur de mogelijkheid zich volledig ongestoord te evolueren, en dat is waarom 90% van de flora en fauna in Madagaskar nergens anders ter wereld te vinden is! De Malagassiërs zien in de omtrekken van hun land de afdruk van een enorme linkervoet.

Dit zijn de eerste openingszinnen op de site van Matoke, waarop ze verschillende reizen naar Madagaskar aanbieden. We waren gelijk enthousiast, en vrijwel meteen hebben we Magda en Jean-Marie ingeseind. Tijdens onze reis naar Uganda en Tanzania in 2014, hadden we al afgesproken, dat we in 2016 weer samen zouden reizen. De bestemming was nog niet bekend, maar het zou óf een apenreis, óf Madagaskar worden. De brochures werden doorgenomen, reizen werden met mekaar vergeleken, en al snel besloten we om een afspraak te plannen om een definitief besluit te nemen. Matoke had een aantal offertes voor ons gemaakt, die we op een mooie, smakelijke en gezellige middag in België hebben doorgenomen. Onze keuze viel al snel op de privé rondreis van West naar Zuid, zodat we bijna alle landschappen die Madagaskar rijk is gaan tegenkomen. We starten onze reis in de hooglanden op de heilige heuvels waar de hoofdstad Antananarivo domineert. Van daaruit reizen we verder naar de tropische regenwouden, naar de steppe, de savanne, het woestijnlandschap en de kust. Madagaskar is geschikt voor fantastische wandelingen en vergezichten. Het wemelt er van de lemuren, vogels en reptielen.

Hoewel Madagaskar relatief dicht bij het Afrikaanse vasteland ligt, bleef het onbewoond tot zo’n 1500 – 2000 jaar geleden. De eerste bewoners kwamen niet van Afrika, maar van Maleisië en Indonesië. De eerste Europeanen, de Portugezen arriveerden in het jaar 1500 op Madagaskar. Dat Madagaskar bestond was al lang voordat de Portugezen arriveerden opgetekend door Marco Polo en door Arabische ontdekkingsreizigers. Het hoogste punt is de Maromokotro met een hoogte van 2876 meter. De belangrijkste rivier is de Manambolo en stroomt naar de straat van Mozambique. De officiële talen zijn het Malagassich en het Frans. In 1897 werd het koninkrijk Madagaskar door Franse troepen veroverd en ingelijfd bij Frankrijk als de kolonie Frans Madagaskar. In 1960 verkreeg het land zijn onafhankelijkheid en werd het een democratische republiek met een presidentieel karakter. In 2014 won Hery Rajaonarimampiamina de presidentsverkiezingen. Het is een van de armste landen ter wereld, waar meer dan de helft van de bevolking van de landbouw leeft. Het is óók een land, dat erg veel heeft geleden onder onstabiele politieke situaties. Nog niet zo lang gelden verkeerde het land in een crisis waardoor alle buitenlandse hulp en investeringen werden stopgezet. Het toerisme heeft hierdoor een enorme klap gekregen. Inmiddels kan er weer veilig door het land rondgereisd worden, maar is een flexibele instelling een vereiste.

We verheugen ons met z’n viertjes op deze reis. Flexibel zijn we, en hoe meer we te weten komen over het land, des te nieuwsgieriger worden we!

Wordt vervolgd!

Rees en Ruud