Vakantiepret!

18 december 2018 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Maandag, 17 december 2018

Schiphol Van der Valk Hotel A4

Vakantiepret!

Zoals ieder jaar overnachten we een dag voorafgaand aan de vakantie in het Van der Valk Hotel A4 in Amsterdam. Het is net 1 uur geweest als we de koffers in de auto hebben gedaan en de voordeur hebben afgesloten. Google Maps geeft aan dat de rit naar Amsterdam twee uur en 10 minuten zal duren. Als er geen files onderweg zijn, zullen we op het, met JM en Magda afgesproken tijdstip bij het hotel arriveren. Als we nét voor half vier de aankomsthal inlopen, komen JM en Magda ons al tegemoet. Nadat we ingecheckt hebben en de koffers naar de kamer hebben gebracht drinken we een kopje koffie in de bar alvorens we de vakantie inluiden met een lekker aperitiefje. We besluiten om het vanavond niet te laat te maken omdat we morgen weer vroeg uit de veren moeten. De vakantie wordt nog eens doorgesproken en de excursies die we ter plaatse kunnen boeken worden nog eens nauwkeurig nagelezen. De vakantiepret is eigenlijk al begonnen, maar voor mij is het een beetje dubbel. Ik zie iedere reis weer op tegen de lange vlucht, in zekere zin, maar in mindere mate, heb ik iets last van vliegangst. Ik fantaseer de avond van tevoren over de gruwelijkste scenario’s die kunnen gebeuren en kan daar lang van wakker liggen. Van gedachtes alleen al aan luchtzakken breekt het zweet me uit, en draai ik onrustig van mijn linker op mijn rechter zij in bed. Na een heerlijk driegangendiner en nog een slaapmutsje gaan we naar onze kamer en leggen ons op een oor. De vakantiepret kan beginnen…..

Dinsdag, 18 december 2018

KLM vlucht AMS Schiphol 0597 Amsterdam 10.15 uur  Kaapstad CPT International Airport 22.40 uur

Lady Hamilton Hotel Kaapstad

Vijf uur ’s morgens, de wekker gebiedt ons om op te staan en klaar te maken voor het ontbijt. We zijn niet de enige mensen bij het ontbijt, de ontbijtzaal begint rond deze tijd langzaam vol te stromen. In de hal wachten we op de bus die ons naar de luchthaven zal brengen. Ik wikkel mijn warme vest goed om me heen, het is koud buiten, de warme uitgeademde lucht verandert in een door de koude lucht gevormd mistig wolkje. Op Schiphol is het vrij rustig en doorlopen we snel de formaliteiten die voorafgaan aan de vlucht. Nog even wat kleine boodschappen, een drankje aan de bar en dan is het alweer tijd om naar de gate te lopen. Boarden gaat snel, maar doordat er een aantal passagiers zijn die een aansluitende vlucht hebben, wordt het tijdslot niet gehaald en moeten we achteraan de rij aansluiten voordat we kunnen opstijgen.

Na een comfortabele vlucht landden we om 22.30 uur plaatselijke tijd op de luchthaven in Kaapstad. Ondanks dat er weinig turbulentie is geweest tijdens de vlucht, ben ik blij dat het toestel stilstaat bij de gate en we van boord kunnen gaan. De vakantiepret draait 360 graden en verheug ik me op hetgeen ons deze reis te wachten staat. Paspoortcontrole gaat vrij snel en de koffers laten ook niet lang op zich wachten. In de aankomsthal hebben we de chauffeur al snel gezien die ons naar ons verblijf in Kaapstad zal brengen. De komende vier nachten verblijven we in Kaapstad, na Johannesburg de grootste stad van Zuid Afrika. We maken kennis met Willemien en René, twee reisgenoten, die net als ons vandaag zijn aangekomen. De andere vijf reisgenoten zullen we morgenmiddag ontmoeten, zij hebben een vlucht met een andere maatschappij. In het donker zien we de contouren van de stad afsteken tegen de schaduw van de Tafelberg. We naderen de Tafelberg steeds korter en tot ons groot genoegen ligt ons hotel voor de komende nachten vlak aan de voet van de Tafelberg. Jammer genoeg kunnen we geen drankje meer genieten als we zijn ingecheckt in ons hotel en moeten we het doen met een fris glaasje water. Dan maar onder de wol, de wijzers van de klok staan ondertussen op twaalf uur.

Rees en Ruud