Ons is gereed!

17 december 2018 - Amstenrade, Nederland

Brunssum, 16 december 2018

Ons is gereed!!

De lucht kleurt grijs, en de tuintafel is bedekt onder een dun laagje sneeuw. Ik steek mijn neus buiten de deur en al gauw kleurt  die rood van de kou. Een frisse wind waait de laatste bladeren door de tuin en verzamelen speels in een hoek. Op de radio worden kerstliedjes grijsgedraaid, en droomt iedereen van een witte kerst. Rudolf the red nosed reindeer komt meerdere malen voorbij, opgevolgd door  George Michael die een emotionele liefdeservaring rond de feestdagen deelt met de luisteraar. Reclames over ingrediënten voor het kerstdiner onderbreken de nostalgische liederen en sporen de consumenten aan de boodschappen op tijd in huis te halen voor de feestdagen. Ik wil ze de kost niet geven, de mensen die gebukt gaan onder de “kerststress”. Dit jaar gaat deze vorm van stress aan ons voorbij maar bekruipt ons het gevoel wat je “vakantiestress” zou kunnen noemen. Dit jaar vertoeven wij tijdens de feestdagen in een ander continent, en is onze grootste uitdaging het inpakken van de koffers en zorgen dat onze poezen het aan niets ontbreekt tijdens onze afwezigheid. Dinsdag vertrekken we naar Zuidelijk Afrika voor een 29 daagse rondreis door Zuid Afrika, Namibië, Botswana en Zimbabwe. Zorgvuldig kiezen we luchtige kleding uit en mag de zonnebrandcrème en malariatabletten niet ontbreken. In mijn rugzak is voldoende plek overgehouden voor mijn reisboeken en tablet. Voor de zoveelste keer controleer ik of er voldoende pennen en een schrijfblok in mijn tas zit. De paspoorten en vliegtickets zijn zorgvuldig opgeborgen in een mapje, dat binnen handbereik in de rugzak gestopt wordt. Na nog een laatste check ritsen we de koffers dicht. Zo, ons is gereed vir vertrek na Suid-Afrika!  Nog één nachtje slapen voordat we naar Amsterdam vertrekken, waar we zoals gewoonlijk de nacht voor de vlucht verblijven. Jean Marie en Magda zijn er ook helemaal klaar voor en kunnen, net zoals ons, bijna niet wachten totdat onze reis gaat beginnen. Nog een beetje geduld, voordat je er erg in hebt is de reis in volle gang!

Rees en Ruud

1. Patries: