Kerstavond in Ai-Ais

24 december 2018 - Ai-ais, Namibië

Maandag, 24 december 2018
Ai-Ais Resort Fish River Canyon
Het krioelt van de vogeltjes aan de oever van de Oranjerivier. Wevertjes zijn druk met hun nestjes en de rode bijeneter wipt van tak tot tak en zingt een aardig deuntje. De glansspreeuw concentreert zich op de ontbijttafels, zodra de gasten ook maar een kruimeltje laten vallen, is hij er als de kippen bij. Vandaag rijden we op ons gemak naar Ai-Ais, ons volgend logeeradres. De plaats Ai-Ais is bekend door zijn geneeskrachtige heetwaterbronnen. Het bronwater ( 60°) is rijk aan fluoriden, zwavelzouten en chloriden en vooral mensen die aan reuma lijden hebben baat bij een bad. Het zwembad is gevuld met het water uit de bronnen dat door middel van een installatie wordt afgekoeld tot 35 °. Aan de kant van de weg zien we een armoedig woonwijk. Het wordt Flipsite genoemd,  een arme arbeiderswijk, bewoond door de Owambo’s, een bevolkingsgroep uit het noorden van Namibië. De Owambo’s zijn naar het zuiden getrokken omdat er meer werkgelegenheid is dan in het noorden. Het is de dag voor kerstmis en vanavond gaan we met z’n allen kerstavond vieren. Jacques gaat vanavond het diner bereiden en moeten er boodschappen gedaan worden. Bij de plaatselijke Spar stoppen we waar de lokalen ook hun boodschappen doen. Rijen dik staan ze bij de pinautomaat en slijterij geduldig te wachten op hun beurt. Na de boodschappen in de Spar gaan we naar de slijterij  en kopen we een likeurtje en frisse wijnen voor bij het diner. We rijden door een prachtig berggebied waar we nauwelijks verkeer tegenkomen. Namibië is het dunbevolkte land van Afrika, het telt slechts 24 miljoen inwoners. De oorspronkelijke inwoners zijn de Bosjesmannen of de San,  die in het oostelijk deel van het land leven, langs de flanken van de Kalahari. In 1990 werd Namibië onafhankelijk, maar er was echter een uitzondering: Walvisbaai en enkele kleine eilandjes voor de Namibische kust bleef Zuid Afrikaans grondgebied. In 1994 droeg Zuid Afrika Walvisbaai en de eilandjes over aan Namibië. De Republiek Namibië is verdeeld in vier zones, het hart van het land wordt gevormd door het Central Plateau, in het westen de Namib, in het oosten de Kalahari en in het noorden het “natte” gebied dat bestaat uit Ovamboland, Kavangoland en Caprivi. Er zijn slechts drie rivieren die het hele jaar door water voeren, de Oranje, de Kunene en de Okavango.
Onderweg maken we een fotostop en zien we in het warme zand de voetsporen van een springbok en luipaard. Rond de klok van drie uur komen we aan in Ai-Ais. Bij de ingang van het terrein zijn er campingplaatsen en ligt het grote kuurbad. Onze kamers liggen tegenover de campsite waar Jacques straks het diner gaat bereiden. Het zwembad van het welnesscentrum ligt in de hal naar onze kamers. Als we willen kunnen we zo vanuit de voordeur in het bad springen. Ik wil het kuurbad buiten wel eens proberen en neem een duik in het warme water. Het is mij te heet in combinatie met de buitentemperatuur en al snel hou ik het voor gezien en ga ik luieren in de schaduw  op het balkon van onze kamer.
Om zeven uur verschijnt iedereen op z’n Kerstbest bij de campsite. De aardappelen en groenten staan te pruttelen op het fornuis en de geur van gegaard vlees komt uit de warme oven. Met z’n allen helpen we verder met de voorbereidingen van de rest van het diner. We verdelen de taken onder mekaar en als alles gereed is toasten we op onze reis en kerstavond. De kerstmutsen worden opgezet en Martine en Danny hebben voor ieder van ons een presentje. Kerstliedjes klinken uit de soundbox terwijl we smullen van al het lekkers dat onze kok bereidt heeft. Naarmate de wijntjes vloeien hoe joliger we worden. De zes dames van de groep zingen luidkeels mee met de schlager “Ich bin wie Du”, en spontaan verzinnen we een choreografie op het liedje, de Big Six is geboren! Er worden plannen gesmeed voor oudejaarsavond en het lijkt ons een leuk idee om een playbackshow te organiseren. Iedereen kan zijn wensen van muziek indienen bij de verantwoordelijk aangestelde DJ Ruud. Dat gaat een hele happening worden! Een bewaker komt poolshoogte nemen bij het vrolijke gezelschap en lijkt geamuseerd te zijn van het optreden van de zes dames. Maar de man blijkt alleen geïnteresseerd te zijn in de fles drank die René hem aanbiedt. Hij wenst ons nog veel plezier, als we maar om half twaalf de muziek en de lichten uitdoen. En dat beloven we.
Rees en Ruud