Citrusdal

22 december 2018 - Citrusdal, Zuid-Afrika

Zaterdag, 22 december 2018

Citrusdal Lodge in Citrusdal

De dagen razen voorbij, ik realiseer me dat dit inmiddels dag vijf van onze vakantie is. Vandaag vertrekken we naar de West-Kaap. De Westkaap wordt verdeeld in drie regio’s, de westkust, de wijnstreek en de Overberg. In een van de valleien van de Cederbergen ligt het dorp Citrusdal dat, zoals de naam al aangeeft, het centrum van de plaatselijke teelt van citrusvruchten is. Het dorp ligt 180 km. ten Noorden van Kaapstad en de rit ernaartoe duurt ongeveer drie uurtjes. Daar overnachten we vandaag. Vanuit Citrusdal rijden we morgen naar de grens van Namibië.

Iedereen is ruim op tijd om de tassen in te ruimen in de lockers van de truck. We zien er allemaal naar uit om de reis te maken met dit grote vehikel. Jacques moet nog even boodschappen doen voor de komende dagen, ondertussen hebben wij nog een paar uurtjes vrije tijd en spreken we af dat we om 12 uur verzamelen bij de Waterfront. De kerstman spreekt vanaf zijn statige zetel de kinderen toe bijgestaan door zijn elfjes. Op het afgesproken tijdstip verzamelt iedereen bij het reuzenrad waar we in een leuk tentje onze lunch gebruiken. Daarna kan het grote avontuur beginnen. We verlaten het drukke Kaapstad en naarmate we onderweg zijn, zien we het landschap opentrekken. De groene valleien tekenen af tegen het grijze gebergte en her en der glinsteren waterplassen op in de zon. In Pikberg maken we een sanitaire stop en strekken we even onze benen. Het dorp dankt zijn naam aan de boeren uit de koloniale tijd. De bosjesmannen stalen het vee van de boeren, die op hun beurt door de boeren naar de bergen verbannen werden. De temperatuur wijst 33 ° aan en het zal de komende dagen steeds warmer worden. Rond de klok van vijf uur arriveren we bij ons hotel in Citusdal. Een prachtig gerenoveerde kamer wordt ons toegewezen en kunnen we kiezen uit een van de twee bedden die de kamer rijk is om in te slapen de komende nacht. Beleefd wordt ons gevraagd om een keuze te maken uit de menukaart en de keuze gelijk door te geven. Dan duurt het niet zolang als we aan tafel gaan. Onder het afdak van wijnranken zit je lekker in de schaduw en kan ik op m’n gemak de foto’s uploaden.

Jacques doet een uitgebreide briefing over hetgeen ons de komende weken te wachten staat. Er zitten lange reisdagen tussen die onderbroken worden door stops op mooie plekken. Kookgerei zit in de uitrusting van de truck, en zullen we meerdere malen verrast worden door een menu wat Jacques voor ons gaat bereiden. Bij dit unieke plan willen we hem graag bijstaan en helpen waar nodig. Om acht uur gaan we aan tafel en binnen de kortste keren is iedereen voorzien. Voor- en hoofdgerecht wordt gelijktijdig geserveerd, da’s natuurlijk niet goed getimed. De porties zijn enorm, zelfs Ruud heeft moeite om zijn bord leeg te krijgen. Het toetje laat even op zich wachten, omdat het vers bereidt word. Het smaakt allemaal even lekker maar het maakt me bewust dat ik dit niet iedere dag moet doen. Voordat je er erg in hebt ben je tonnetje rond. In de bar bestellen we een slaapmutsje dat we op het terras opdrinken. We raken aan de praat met een Nederlander en zijn Afrikaanse vrouw die op doorreis zijn naar familie om de kerstdagen samen door te brengen. Zij geven ons nog wat tips die we zeker moeten doen tijdens onze reis. We zullen deze tips zeker ter harte nemen en delen met Jacques. De klok tikt verder en geeft ’n uur aan waarop we ons op een oor gaan leggen. Morgen een lange rit voor de boeg wat inhoudt dat we vroeg uit de veren moeten.

Rees en Ruud