Van de nood een deugd....

21 oktober 2017 - Brunssum, Nederland

Surfen is niet zo mijn ding, daar bedoel ik mee op internet. Ik kan geen uren voor mijn scherm zitten turen en zoeken in het grote aanbod dat het web te bieden heeft. Natuurlijk zijn er onderwerpen die ik interessant vind, en daar wil ik wel eens voor gaan zitten. Maar voor de rest laat ik het surfen voor wat het is. En daarbij ben ik ook nog niet eens technisch, en sla ik regelmatig de plank mis, ik bedoel, de toetsen op het toetsenbord. Mijn echtgenoot heeft me al meerdere keren uit het woelige web gered, en daarmee voorkomen dat de computer op tilt sloeg.

Tja, totdat ik genoodzaakt was om thuis te zitten door rugkwalen, en de dagen plotsklaps een andere invulling kregen dan normaal gesproken.  Mijn e-reader was op dat moment mijn beste kameraad, en heb ik het ene boek na het andere uitgelezen. Zelfs tv kijken, wat normaal gesproken niet zo mijn "ding" is, prikkelde mijn aandacht. En ja, voordat ik het vergeet, kaartspelletjes op mijn laptopje, daar heb ik d'r heel wat van uitgespeeld. Totdat ik het beu was, en toe was aan een andere uitdaging.  We hadden met Jean-Marie en Magda afgesproken, dat we in november, onze vaste vakantieperiode  gezamenlijk een reisje zouden maken.  We hadden net twee lange vakanties achter de rug en deze reis zou iets korter moeten duren.  Een strandvakantie leek ons wel wat, maar hoe langer ik er over ging nadenken hoe meer ik me realiseerde dat dit niet “ons ding” was. Alle vier houden we van avontuur, cultuur en natuur, maar twee weekjes aan het strand leek me geen goeie keuze. Dus maakte ik van de nood een deugd, en startte ik vol goede moed mijn laptop op. In een mum van tijd openbaarde zich een gigantisch aanbod van reizen en werd de ene reis nog mooier aangeprezen dan de andere. Ik heb me door de ” webboekenkast” heen gewurmd, en uiteindelijk had ik, voor mij, een mooie reis uitgekozen.  Nu moest er nog overleg gepleegd worden met de medereizigers, en al snel had ik hen overtuigd dat Sri Lanka een goede keuze was. De reis werd diezelfde avond nog geboekt en kon ik niet wachten met het voorbereiden van de reis. Enfin, onder de knop "favorieten" klikte  ik op de sneltoets van bol.com. Met één druk op de knop opende zich op het web een enorme boekenkast. Het aanbod van reisgidsen was enorm, en voelde ik me als een klein kind in een snoepwinkel die moeilijk een keuze kon maken. De volgende dag had ik het boek al in huis, en kon ik me gaan inlezen.

Sri Lanka, de parel van het Oosten. Een tropisch eiland, een complexe geschiedenis, een rijke cultuur en natuurlijke schoonheid, zo wordt het eiland omschreven in de reisgidsen. Het eiland, dat vlak boven de evenaar in de azuurblauwe Indische Oceaan ligt, wordt door de vele bezoekers gezien als één van de allermooiste tropische eilandparadijzen van Azië. Marco Polo noemde Sri Lanka het mooiste eiland ter wereld. In 1972 werd de oude koloniale naam Ceylon afgeschaft, en kreeg het eiland zijn tegenwoordige naam, Sri Lanka.

Reizen heeft voor mij een heel andere betekenis dan vakantie. Vakantie is lekker chillen, boekje lezen op een heerlijk ligbed onder een wuivende palm vlak aan zee. Reizen is rondtrekken in een vreemd land van de ene plek naar de andere, en vooral genieten van cultuur, natuur en leefgewoonten van de bevolking. Deze reis is een combi van beiden; rondtrekken en chillen op het strand.

Ik verheug me weer op het voor dag en dauw opstaan, koffers pakken, ontbijten en dan weer in de bus stappen om verder te reizen naar een nieuwe bestemming.

Heerlijk, ik kan nauwelijks wachten.....

Rees en Ruud

Magda en Jean-Marie

Dagprogramma

Maandag, 6 november

Vlucht Amsterdam - Colombo

Busrit naar Negombo eerste overnachting strandhotel in Negombo,

Vandaag is het zover: u vertrekt naar Sri Lanka, de ‘Parel van het Oosten’! In Amsterdam stapt u op het vliegtuig naar Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka. De vlucht is een ideale gelegenheid om nog eens lekker alle gidsjes en reistips door te bladeren. Zodra u bent geland in Colombo voelt u de tropische warmte, ruikt u kruidige geuren en ziet u mannen en vrouwen in kleurrijke sarongs. Welkom in Sri Lanka! Op het Bandaranaike-vliegveld staat uw Nederlandssprekende reisleiding u al op te wachten. Samen met de reisbegeleider en de rest van uw reisgezelschap rijden we naar ons hotel in het oude vissersplaatsje Negombo, niet ver van Colombo. Hier verblijft u de komende dagen in een heerlijk hotel met zwembad, direct gelegen aan het mooie, brede strand. Een aangename plek om te acclimatiseren, uw eerste lokale curry-gerecht te proberen en Negombo zelf te verkennen!

Dinsdag, 7 november

Negombo

Stadstour Negombo

Boottocht op de lagunes

Ritje per traditionele tuktuk

Tweede overnachting strandhotel Negombo

De eerste ochtend in Negombo heeft u vrij, zodat u de tijd heeft om te wennen aan het tijdsverschil en kunt bijkomen van de reis. In de namiddag maken we ons eerste uitstapje. Tijdens een stadstour maakt u kennis met de stad, proeft u het koloniale verleden bij het Nederlandse fort, kijkt u rond op lokale markten en bezichtigt u zowel de St. Mary-kerk als de boeddhistische Angurukaramulla Tempel. Hierna maken we een lekker verkoelende boottocht over de lagunes. De kanalen (‘Dutch Canals’) waarover u vaart zijn onderdeel van een waternetwerk dat is gegraven door Hollanders, ter bevordering van de specerijenhandel. Bewonder tijdens het varen de vele exotische vogels en de kokospalmplantages en kaneeltuinen op de oevers. Na de boottocht staat er een lekkere cocktail voor u klaar. U krijgt een korte uitleg over de ingrediënten en de bereidingswijze, tast toe!
Met traditionele tuktuk’s – hét lokale openbaarvervoermiddel van Azië – rijden we terug naar ons hotel. U beleeft een ontspannen dag, morgen begint onze rondreis!

Woensdag, 8 november

Negombo - Anuradhapura (ca. 175 km)

Rondleiding langs de 3 belangrijkste punten van Anuradhapura

Overnachting Anuradhapura

We verlaten Negombo en vertrekken naar de historische koningsstad Anuradhapura, waar we ook overnachten. Onderweg maken we een stop op de lokale vismarkt van Negombo (de op één na grootste van Sri Lanka), waarna we de nieuwe weg volgen, langs de westkust van Sri Lanka. Een mooie route waar we het dagelijks leven aan ons voorbij zien trekken.
In de middag komen we aan in Anuradhapura, in het noordelijk deel van Sri Lanka. Deze fascinerende plaats, die op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat, was de eerste hoofdstad van het eiland. Het is nog altijd een belangrijk pelgrimsoord voor boeddhisten. Samen met de gids bezoeken we de 3 belangrijkste bezienswaardigheden van de ruïnestad. Zo brengen we een bezoek aan de oudste historisch gedocumenteerde boom op aarde (meer dan 2.200 jaar oud), de Sri Maha Bodhi. Waarna we doorrijden naar Ruwanweli Seya, de beroemdste van alle pagoda’s en Isurumuniya Rock Temple, bekend om zijn rotstekening van de ‘Lovers’. U zult zien dat een groot deel van de cultuurhistorische monumenten goed geconserveerd is en krijgt een goede indruk van deze ruïnestad. Hierna brengt de bus u naar ons nabijgelegen hotel.

Donderdag, 9 november

Anuradhapura - Dambulla (ca. 90 km)

Jeepsafari Wilpattu National Park (optionele excursie)

Eerste overnachting Dambulla

Begin de dag als u wilt met een enerverende jeepsafari door het Wilpattu National Park, dat vlakbij Anuradhapura ligt (optionele excursie, ter plaatse aan te vragen). Het Wilpattu National Park is het grootste en oudste wildpark van Sri Lanka en wordt door maar weinig toeristen bezocht. Zoek samen met een ranger naar wilde dieren en geniet van het fabelachtige landschap. De uitgestrekte bossen en savannes zijn het leefgebied van veel groot wild, waaronder olifanten, luipaarden (deze zijn zeer schuw!), de zeer zeldzame Sri Lankaanse lippenbeer en talloze bijzondere vogel- en vlindersoorten. Na de lunch (niet inbegrepen) reizen we door naar onze volgende bestemming: Dambulla, waar we ook overnachten. Vanuit hier maken we de komende dagen verschillende leuke excursies naar culturele bezienswaardigheden.

Vrijdag, 10 november

Dambulla & omgeving

Bezoek Gouden Tempel van Dambulla

Safari Minneriya Nationaal Park met 4WD (optionele excursie)

Na het ontbijt bezoekt u de boeddhistische rotstempel (Gouden Tempel) van Dambulla en bekijkt u de prachtige beelden en schitterende wandtekeningen. Het is de best bewaarde grottempelcomplex van Sri Lanka en staat op Werelderfgoedlijst van UNESCO. Rond lunchtijd zijn we weer terug in ons hotel.
De middag is ter vrije besteding. Bent u in de stemming voor natuur? Maak dan een spannende safari met een 4WD door het Minneriya Nationaal Park, waar honderden olifanten leven. Het mooie nationale park bestaat uit verschillende habitats, van tropische bossen tot watergebieden en van graslanden tot struiken. ’s Avonds overnacht u opnieuw in Dambulla.

Zaterdag, 11 november

Dambulla - Polonnaruwa - Dambulla

Per citybike richting Polonnaruwa

Bezoek aan Polonnaruwa

Derde overnachting Dambulla

Op deze laatste dag in Dambulla maken we een verrassende excursie naar Polonnaruwa. Niet met de bus, zoals bij de meeste reisorganisaties. Bij ons gaat u per citybike richting de ruïnestad Polonnaruwa! Een leuke en actieve fietsexcursie in de omgeving van Polonnaruwa. U maakt een enerverende fietstocht van ongeveer 10 kilometer door de regio. Een leuke kennismaking met het lokale dagelijkse leven. Bewonder de gifgroene rijstvelden, bezoek lokale dorpjes, ontmoet de vriendelijke bevolking en zie hoe u een kokosnoot uit de boom haalt.
De route is vlak en we hebben alle tijd, dus u hoeft zeker niet in topconditie te zijn om deze excursie te maken, hij staat vooral in het teken van genieten. U fiets tot aan de opstapplaats van de bus, om vervolgens per bus naar Polonnaruwa te rijden. Hier krijgt u een uitgebreide rondleiding door het enorme complex.
De historische stad van Polonnaruwa staat vol met ruïnes en bezienswaardigheden uit de 11e tot 13e eeuw. Dit waren de hoogtij dagen van de Sri Lankaanse beeldhouwwerken. De stad bestaat eigenlijk uit drie delen, Dalada Maluwa, de noordelijke monumenten en de koninklijk citadel. De meeste ruïnes staan in de Dalada Malawu, ook wel Quadrangle ´vierkant’ genoemd. De koninklijke citadel bevat overblijfselen van het koninklijk paleis en de audiëntiehal.

Zondag, 12 november

Dambulla - Sigiriya - Matale - Kandy (ca. 128 km)

Vertrek Giritale

‘Leeuwenrots’ Sigiriya bezichtigen

Bezoek kruidentuin Matale

Eerste overnachting Kandy

Vroeg in de ochtend bezoeken we de leeuwenrots, Sigiriya. Het is een behoorlijke klim naar de top, maar het uitzicht en de fresco’s van de Wolkenmeisjes maken alles goed. Onderweg naar Kandy bezoeken we een kruidentuin in Matale. Matale staat bekend om de vele exotische specerijen- en kruidentuinen. We zien hier hoe alles groeit en bloeit en leren welk kruid u van uw klacht kan afhelpen. Overnachting in Kandy.

Maandag, 13 november

Kandy

Bezoek Botanische tuinen (optionele excursie)

Korte stadstour Kandy

Bezoek Tempel van de Tand

Bijwonen van dansuitvoering

Tweede overnachting Kandy

U heeft overdag lekker vrij. Zo heeft u de gelegenheid om de indrukwekkende oude koningsstad Kandy uitgebreid zelf te verkennen. Deze tweede stad van Sri Lanka is van grote cultuurhistorische waarde en staat dan ook op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Het geldt als het culturele centrum van het eiland en u proeft er een echte Aziatische sfeer. Houdt u van natuur, ervaar dan de geuren en kleuren van de Botanische tuinen van Kandy (optioneel).
’s Avonds maken we een korte stadstour en brengen we een bezoek aan de Tempel van de Tand, het belangrijkste boeddhistische heiligdom van Sri Lanka. Bekijk als culturele afsluiting van deze mooie dag een dansuitvoering van traditionele vuurdansers!

Dinsdag, 14 november

Kandy - Nuwara Eliya - Bandarawela (ca. 150 km)

Bezichtiging kleine theefabriek

Wandeling door Nuwara Eliya

Treinreis naar Bandarawela

Overnachting Bandarawela

Wie Sri Lanka zegt, zegt Ceylon – een naam die u al snel associeert met thee. Na het ontbijt gaan we op weg naar Nuwara Eliya. Op de prachtige route door de Sri Lankaanse hooglanden ziet u talloze theevelden, die als een intens groene deken verspreid liggen over het heuvelachtige landschap. Een plaatje! Uiteraard stoppen we bij een theeplantage en een theefabriekje. U ziet theepluksters aan het werk in de velden, leert hoe u theebladeren geschikt maakt voor consumptie en proeft hoe de ‘Ceylon-thee’ die u buiten heeft zien groeien smaakt. Als u later in Nuwara Eliya aankomt, één van de vele koloniale steden op Sri Lanka, is de koele lucht het eerste wat u ervaart. Een aangename afwisseling na de vochtige warmte van Kandy. Dat vonden de Engelse kolonisten overigens ook, met name de rijkere: Nuwara Eliya (‘Klein Engeland’) was hun favoriete verblijfplaats. Het ademt nog steeds een typisch Engelse sfeer. We maken een korte stadswandeling om dit mooie plaatsje en de vele koloniale huizen te verkennen.
We rijden door naar het treinstation van Nanu Oya, om op de trein naar Bandarawela te stappen. U beleeft hoe de bewoners in de binnenlanden leven en reizen, terwijl u het schitterende landschap bewondert. Geniet tijdens de rit samen met de lokale bevolking van het voorbijtrekkende heuvellandschap vol theevelden, watervallen en adembenemende vergezichten. Een unieke ervaring! Als u later op het station van Bandarawela aankomt wachten de bus en onze chauffeur ons al op en rijden we naar ons hotel. Vanavond logeren we in Bandarawela.

Woensdag, 15 november

Bandarawela - Yala Nationaal Park - Tissamaharama (ca. 150 km)

Jeepsafari Yala Nationaal Park (optionele excursie)

Overnachting nabij het Yala nationaal park

We verlaten Bandarawela en vertrekken naar Tissamaharama, in het zuiden nabij de verschillende wildparken van Sri Lanka. We zullen hier na de lunch (niet inbegrepen) aankomen. Vanmiddag heeft u de mogelijkheid om een geweldige jeepsafari in Yala National Park maken (optionele excursie, ter plaatse te boeken). Yala is het op één na grootste nationale park van Sri Lanka. In het gebied leven maar liefst 130 verschillende diersoorten, waaronder luipaarden, krokodillen, beren, apen, wilde zwijnen, olifanten, buffels, herten en diverse bijzondere vogels. Slechts een klein deel van dit grote park is toegankelijk voor publiek, maar de kans dat u veel wilde dieren tegenkomt is groot!

Donderdag, 16 november

Tissamaharama - Udawalawe Nationaal Park - Galle - Koggala

Bezoek Elephant Transit Home

Bezoek weeshuis ‘Holland House of Hope’

Stadswandeling vestingstad Galle

Overnachting in heerlijk strandresort

Vanmorgen verlaten we Tissamaharama en brengen we een bezoek aan het Elephant Transit Home, wat naast het Udawalawe nationaal park ligt. Dit vrijwilligersproject is er op gericht om gewonden en verstoten olifanten op te vangen en uiteindelijk weer vrij te laten in het naastgelegen park. Op dit moment zijn er zo’n 35 (baby)olifanten en heeft het project in de afgelopen 10 jaar ruim 65 olifanten kunnen vrijlaten.
Via het fotogenieke Galle rijden we naar de laatste bestemming van onze rondreis: het schitterende zandstrand van Koggala. Ook tijdens deze rit ziet u veel moois. Geniet op de route langs de kust van de tropische sfeer met eindeloze rijen palmbomen en stranden vol lokale vissersboten. Als de groep het leuk vindt bezoeken we onderweg het weeshuis ‘Holland House of Hope’, dat in 2005 na de tsunami werd opgericht door Nederlanders om verlaten en verweesde kinderen op te vangen.
Na aankomst in de oude VOC-vestingstad Galle wandelt u samen met uw reisleider door de kleine straatjes. Galle is duidelijk de meest Hollandse stad op Sri Lanka. Ervaar de gemoedelijke sfeer, ontdek de vele Nederlandse straatnamen en bekijk de oude Nederlandsch Hervormde Kerk – wie weet hoort u het authentieke kerkorgel wel spelen. Na de uitgebreide wandeling is het nog maar een korte rit naar ons strandhotel in Koggala, waar u in de namiddag aankomt.

Vrijdag, 17 november t/m maandag 20 november

Koggala

Vier vrije dagen

Overnachtingen luxe strandhotel Tangerine Beach Hotel in Koggala

U sluit uw reis af met een aantal heerlijk ontspannende dagen zon, zee en strand. In uw strandhotel, direct aan het lange strand van Koggala, kunt u volop nagenieten van al het moois dat u heeft gezien en meegemaakt in Sri Lanka. Geniet van het rustgevende geluid van de branding op het prachtige palmenstrand of neem een verfrissende duik in een van de twee zwembaden. U kunt tot en met de laatste dag ontspannen – pas ’s avonds laat in de avond wordt u opgehaald voor uw transfer naar het vliegveld. Uw terugvlucht naar Amsterdam vertrekt pas rond middernacht.

Dinsdag, 21 november

Amsterdam

Aankomst Amsterdam

Geniet tijdens uw terugvlucht naar Amsterdam volop na van uw schitterende rondreis in Sri Lanka en bekijk nog een keer uitgebreid de vele foto’s die u onderweg heeft gemaakt. Nadat u bent geland gaat u naar huis met een schat aan onvergetelijke ervaringen.

1. Janou:
    21 oktober 2017
    Ik ga bijna stuk! Je had het niet beter kunnen verwoorden! Mam en iets met electronica=foute boel,🤣🤣🤣
    Maar ik ben trots op je hoor,je hebt je er doorheen 'gevochten'! Xxx
  2. Marij en Pierre:
    5 november 2017
    Ook wij zijn SUPER trots op wat je allemaal hebt overwonnen afgelopen maanden, je bent er weer als vanouds, vol energie en goede moed.
    Heb respect ( maar ook een beetje jaloers) hoe je alle verslagen maakt, wij zien er op uit naar dit reisverslag.
    Rees,Ruud,Jean-Marie en Magda veel plezier, kom gezond en uitgerust terug. Tot 3 december.