Rond de Kaap

21 december 2018 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vrijdag, 21 december 2018

Lady Hamilton Kaapstad

Gepakt en gezakt staan we met z’n allen te wachten in de lobby op de gids die ons vandaag gaat rondtoeren rond De Kaap. Rond de klok van acht uur arriveert hij en vertelt hij ons wat ons vandaag te wachten staat. Een trailer met mountainbikes hangen achter zijn bus en is een fietstour onderdeel van de dag. Hij is een enthousiast verteller en een lopende encyclopedie, vertelt boeiende verhalen waarmee hij de aandacht van ons weet te behouden. De Khoikhoi of Hottentotten was een volk in Zuid Afrika dat woonde in het gebied van de huidige provincie West-Kaap. Hoewel de streek rond Kaapstad uitstekend geschikt is voor landbouw, gebruikten de Khoikhoi het land niet voor dat doel en begrepen ze ook niet goed wat de mensen van de VOC met landbezit bedoelden. Het land was van iedereen. Hoewel de kennismaking tussen de stam en Van Riebeeck aanvankelijk vreedzaam verliepen, ontstonden er al snel moeilijkheden die op geweld uitliepen. Na onderhandelingen tussen de Nederlanders en de Khoikhoi werd de strijdbijl begraven en werd de verstandhouding beter.

Clifton Bay is erg populair, maar voor veel bezoekende badgasten is het wel even schrikken als ze voor het eerst in zee gaan. Het water is er ijzig koud, maar er staat weinig wind en is het aan deze zijde van de Tafelberg goed toeven. Het weer kan zo omslaan, aan de oostkant van de tafelberg kan het mistig zijn, terwijl het dan aan de westkant zonnig is.

In Houtbay gaan we naar de haven waar we aan boord gaan om een boottocht te maken naar het nabijgelegen Duiker Island. Hier bevindt zich een grote kolonie Kaapse zeeberen. De boot vaart tot kort aan de rotsen waar de zeeberen liggen te zonnen. Ze laten zich vooral niet storen door de fotograferende toeristen.

Een van de landschappelijk mooiste route ter wereld is de rit rond Chapman’s Peak. De weg is enige tijd afgesloten geweest, omdat er veel rotsblokken omlaag kwamen en aan de andere kant brokkelde het gesteente af omdat ze de verkeerde laag van het gesteente hadden afgekapt om een weg te maken. Inmiddels is de weg gerestaureerd en zijn er netten geplaatst op de hellingen om de rotsblokken op te vangen. Op een van de parkeerplaatsen stoppen we vanwaar we een prachtig uitzicht over de baai hebben.

Het dorp Misty Cliffs ligt aan de westkust, de “koude zijde” van het schiereiland. Een vestje kan nu geen kwaad, het is er beduidend koeler dan aan de oostkant. We rijden verder naar de Cape of Good Hope Nature Reserve, en maken we een fietstocht door het fijnbos. Onderweg maken we mooie foto’s en als we aankomen bij de picknickplaats staat de lunch voor ons gereed. Na de lunch rijden we verder naar Cape point en lopen we naar de oude vuurtoren, wat een stevige klim is. De vuurtoren wordt niet meer gebruikt omdat deze boven op de berg staat en als de berg in de mist was zagen de schippers de lichten van de toren niet meer. Veel schepen leden daardoor schipbreuk. Vanaf de vuurtoren hebben we een goed uitzicht over False bay, zo genoemd omdat de schippers dachten dat ze bij het zuidelijkste punt waren aangekomen, maar daar voeren ze tegen de klippen en leden schipbreuk.

Kaap de Goede Hoop is het meest zuidelijke puntje van Zuid Afrika. Het is niet hier waar de Atlantische en Indische Oceaan bij elkaar komen maar de geografische juiste plaats is Kaap Agulhas 200 km. verderop.

Als toegift gaan we naar Simon’s Town waar zich sinds 1985 een broedkolonie bevindt van de  Zwartvoetpinguïns. Op de rotsblokken staan de beesten fier naast elkaar. Ze hebben hun verenpak verloren en kunnen voorlopig een duik in de zee vergeten totdat ze weer voorzien zijn van een nieuw pak veren.

Er komt een einde aan deze mooie dag, en nadat we nog even over het strand hebben gelopen rijden we terug naar ons hotel. We kleden ons snel om en lopen met z’n allen naar een restaurant een straat verwijderd van ons hotel. Tijdens het eten praten we na over deze mooie dag. Vooral te danken aan de gids, die tot het einde toe boeiende verhalen wist te vertellen.

Rees en Ruud