Wijntour en Tafelberg

20 december 2018 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Donderdag, 20 december 2018

Lady Hamilton Hotel Kaapstad

De Tafelberg is onder zijn wolkendeken uitgekomen en schittert het gelaagde zandsteen onder de zon. Geen wolkje aan de lucht vandaag en het is bijna windstil. Jacques, onze gids verschijnt om half acht bij het ontbijt. Hij informeert of we een goede nachtrust hebben gehad en of we klaar zijn voor de wijntour vandaag. Misschien lukt het vandaag om op de vlakke top van de Tafelberg te staan als de weergoden ons goedgezind blijven.  Jacques zal vandaag niet meegaan maar zal een lokale gids ons rondtoeren naar en in de wijnlanden. Charles is punctueel en onze rondtoer begint precies om 8 uur. De Compagnietuinen zijn aangelegd in opdracht van de bestuurders van de VOC, voor de bevoorrading van de schepen van de VOC halverwege de route naar het verre Oosten. Er werden aardappelen, groente en granen verbouwd. Het was Jan van Riebeeck, die als eerste koloniale gouverneur in 1652 aankwam in de Kaap, die de opdracht kreeg een bevoorradingsstation te stichten. Als dokter kende van Riebeeck de waarde van wijn en brandewijn voor de bestrijding van scheurbuik en liet hij in de tuin ook wijnranken aanplanten. In Kaapstad is de op een na grootste containerhaven van Zuid Afrika. De meeste exportproducten zijn fruit en de bekende Zuid Afrikaanse wijnen. Kaapstad heeft vier townships waarover verdeeld 1,5 miljoen mensen wonen. Mensen uit heel Afrika komen naar Kaapstad toe op zoek naar werk. Omdat er te weinig woonruimte voor de mensen is, ontstaan de townships. Om het probleem tegen te gaan bouwt de regering stenen huizen, maar zodra er een golfplatenbouwsel leeg komt, wordt het snel weer bewoond door een fortuinzoeker. Door de corrupte president Zuma raakte de economie in verval, en wordt er nog steeds na zijn aftreden met man en macht gewerkt aan de wederopbouw. Er zijn een 3000-tal wijnboerderijen verdeeld over de wijnstreek waarvan Stellenbosch en Franschhoek een van de grootste zijn. Het traditionele centrum van de wijnstreek, waar de grootste concentratie van wijnmakerijen zijn, is het bergachtige gebied dat Boland, het Hoogland, genoemd wordt. Sinds 1683 wordt er wijn geproduceerd bij de wijnboerderij Fairview. Aan de wijnbar krijgen we uitleg over de soorten wijn die we gaan proeven. Ieder slokje wijn gaat gepaard met een stukje geitenkaas die je in een heerlijk sausje kan dippen. Ondanks dat het vroeg in de ochtend is, het is half 10, smaakt de wijn in combinatie met de geitenkaas goed. De wijnranken staan keurig in een rij verspreidt in de wijnvelden. Na de proeverij rijden we verder naar Franschhoek en stoppen bij de gevangenis waar Nelson Mandela in 1990 werd vrijgelaten. De gevangenis is nog steeds in gebruik en worden de poorten streng bewaakt. Buiten de poorten staat een standbeeld van Mandela. In het centrum van Franschhoek stoppen we om geld te pinnen en een kopje koffie te drinken. Deze plaats ontleent zijn naam aan de uit Frankrijk afkomstige Hugenoten die zich hier in de 17de eeuw hebben gevestigd. Tot aan de 17de eeuw heette het gebied “Elephants Valley”, de habitat van de olifanten. De olifanten vernielden de velden van de boeren en werden de beesten gedood door de boeren. Het statige  Alleé Bleue wine Estate ligt aan de rand van Stellenbosch, een van de oudste steden van Zuid Afrika. We gebruiken daar onze lunch voordat we verder rijden naar Muratie waar we de gelijknamige wijnboerderij, die dateert uit 1699, gaan bezoeken. Onze gids Charles heeft nogal haast omdat we op tijd bij de haven moeten zijn, en doen we de wijnproeverij binnen een half uur. We proeven een aantal witte en rode wijnen, zelfs Ruud laat het onschuldige vruchtensap niet aan zich voorbij gaan. Na de proeverij rijden we door naar de Waterfront waar Petra en Lieve de boot nemen naar Robbeneiland. Charles is bereidt om de rest van de groep naar de Tafelberg te brengen. We zwaaien hem uit voordat we in de lange rij aansluiten om een kaartje te kopen voor de kabelbaan die ons naar de vlakke top van de berg zal brengen. Bijna hadden we de Tafelberg gemist, omdat de kassière ons verkeerde informatie had gegeven. Maar een behulpzame medewerker helpt ons op weg en zijn we op korte tijd onderweg naar de top. De rit naar boven duurt maar een paar minuten en als we boven aankomen vinden we diverse wandelpaden door het fijnbos. De klipdassen klauteren tussen de rotsen door of liggen beschut onder een struik te rusten. Het vlugge vogeltje, de honingzuiger gaat vliegensvlug van bloem tot bloem en haalt  met zijn lange snavel de nectar uit de stampers van de bloemen. Een prachtig uitzicht over het schiereiland nodigt uit om talloze foto’s te maken. Het biertje smaakt goed onder de zon op de Tafelberg.  Langzaam komen er wolken aandrijven en is een hoek van de berg gehuld in mist. De temperatuur begint te dalen en ik ben blij dat ik een vest bij me heb. Een lange rij vormt zich bij de kabelbaan om weer naar beneden te gaan. We sluiten ook aan, want het wordt toch wel mistig en schemerig en het wordt kouder. Het lijkt alsof een pannetje met melk overkookt en het niet meer te stoppen is. Uiteindelijk zijn ook wij aan de beurt en stappen we in de gondel om neerwaarts te gaan. We nemen een taxi naar ons hotel waar we rond de klok van acht uur aankomen. We hebben allemaal geen zin meer om naar de stad te gaan en we besluiten om in het hotel te eten. Daar wordt ons heerlijke Afrikaanse kost voorgezet waar we onze vingers bij aflikken. Aan de bar nog een paar slaapmutsjes doet deugd alvorens we ons te rusten leggen.

Rees en Ruud

1. Pascal Cauven: