De verliefde baobabs

Morondava, het Midden-Westen

Chez Maggie B&B

De verliefde baobabs.

Vandaag een reisdag voor de boeg. Als alles volgens planning verloopt, vliegen we om 11.20 uur naar Morondava, in het zuidwesten van Madagaskar. We moeten er rekening mee houden dat onze vlucht niet op tijd zal vertrekken. Het is algemeen bekend, dat de vluchten van Air Madagaskar regelmatig vertraagd of gecanceld worden. Vandaar dat we een dag extra in Tana zijn gebleven. Volgens de reisbeschrijving zouden we twee nachtjes in Tana zijn, en daarna doorvliegen naar Morondava. Deze vlucht werd met een dag vertraagd. Vol goede moed begeven we ons naar de luchthaven. Het inchecken loopt buiten verwachting voorspoedig, en er wordt niet moeilijk gedaan over het overgewicht van onze koffers. Ons vermoeden wordt al snel bevestigd, de vlucht is vertraagd. De reden blijft nog even onduidelijk, maar als we na een vertraging van ruim een uur aan boord gaan, blijkt dat er een ander toestel niet kon tanken. Na een vlucht van 1½ uur landden we in Toliara en moeten we van boord. Onze handbagage gaat mee. Als we via de trappen naar buiten gaan krijgen we een kaart met het opschrift Transit aangereikt. We worden naar een hal gedirigeerd en na twintig minuten mogen we weer aan boord van hetzelfde vliegtuig. Na een vlucht van 55 minuten landden we in Morondava. De koffers zijn snel van boord, en ondertussen hebben we kennis gemaakt met Leon, onze chauffeur voor de komende periode. Omdat we meer dan een uur later zijn dan verwacht, zet Leon er de vaart in.  De streek van Morondava is een beetje de baobabtuin van Madagaskar. Sinds 2007 staat Morondava bekend als het “beschermde natuurgebied Antimena”. We rijden eerst door de stad, voordat we de zandpaden bereiken die leiden naar de “Allée des baobabs”. De baobabbomen, waarvan sommigen 800 jaar oud zijn, worden plaatselijk “renala”, moeder van het bos, genoemd. Ze zijn de resten van wat ooit een dicht tropisch bos was. In de loop van de jaren werden de bossen door de bevolking gekapt voor de landbouw. De baobabbomen bleven bewaard uit respect. Het is waarschijnlijk de meest gefotografeerde plek van Madagaskar. Dat blijkt uit de vele jeeps die zich verzameld hebben bij de allee. We stoppen bij de twee bomen die symbool staan voor het mannelijke en vrouwelijke geslacht. Een stuk verderop staan de verliefde baobabs, twee ineengestrengelde baobabs. Volgens de legende waren er in twee nabijgelegen dorpen een jongen en een meisje die verliefd op elkaar werden. Ze mochten niet met elkaar trouwen omdat ze al uitgehuwelijkt waren. Ze riepen de hulp in van hun God, en zo werden er twee bomen geboren die voor eeuwig in elkaar gestrengeld zouden zijn. Nadat we de nodige foto’s hebben gemaakt van het verliefde stel, rijden we verder naar de allee. Drie van de zeven soorten baobabs komen in deze allee voor. Op het hele Afrikaanse continent komt er maar een soort voor. De bomen zijn groot, droog als brandhout, waarvan lijkt alsof de wortels in de lucht groeien. Veel Afrikanen geloven dat de boom de goden tot razernij heeft gedreven, en dat hij toen voor straf de bomen op de kop in de grond heeft gezet.  Het is een prachtig plaatje, en met de zon die bijna ondergaat, levert het een mooi plaatje op. Tussen de bomen door spelen de kinderen rustig een potje voetbal. We rijden verder naar het centrum van Morondava, de plek waar onze slaapplek voor vanavond is. Morondava is de hoofdstad van de regio Menabe, en ligt aan de westkust van Madagaskar in de rivierdelta van de gelijknamige Morondava rivier. Het is een gezellige badplaats, en ons hotelletje ligt vlak aan het stand van het kanaal van Mozambique. Het is erg sfeervol en ons huisje ligt direct aan het strand. Het begint al aardig donker te worden, en langzaam krijgen we trek. We eten heerlijke verse vis, en zitten naderhand nog even op het strand na te genieten met een borreltje. En dan is het tien uur: bedtijd…..