Impressie Kaapstad en omgeving

19 december 2018 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Woensdag, 19 december 2018
Lady Hamilton Hotel Kaapstad

Ons hotel ligt aan de voet van de Tafelberg. Vandaag is de vlakke top in nevel gehuld. De zon krijgt niet de gelegenheid om door te breken en moet het afleggen met zijn meerdere. De plannen om met de kabelbaan naar de vlakke top van de berg te gaan moeten we cancelen, en besluiten we om met de hop on-hop off bus het schiereiland te gaan verkennen. Willemien en René gaan  met ons mee en is het een mooie gelegenheid om mekaar iets beter te leren kennen. Het is niet ver lopen naar het busstation en al snel hebben we kaartjes gekocht en start de route rond het schiereiland.
Bij het vissersdorp Houtbay stappen we uit en lopen we door de vissershaven van het dorp. Houtbay is een van de buitenwijken van Kaapstad, en het is de belangrijkste thuishaven van de vissers waar elke dag een keur van verse vis op de kade wordt verkocht. De vissersboten zijn net aangelegd en zijn de mannen druk in de weer met het lossen van de vracht vers gevangen vis. Ondertussen bewaakt een wijze oude kapitein zijn schip en kijkt hij fier uit over de haven. Op de rand van de kade voeren jongens de in stukken gesneden vis aan de tamme zeehonden. De toeristen  smullen van het schouwspel en voor een fooitje mogen ze een stukje vis aan de zeehonden voeren. Voordat de eerste kolonisten aan land kwamen van het schiereiland, was het gebied van Houtbay begroeid met bomen. De bomen werden gekapt voor het aanleggen van akkervelden. De grond was vruchtbaar en er werden groentes verbouwd waarmee de schepen van de VOC werden bevoorraad. Vrolijk uitgedoste mannen brengen hun liederen dansend ten gehore. Uit de openstaande ramen van de restaurants komt de heerlijke geur van vers gebakken vis je tegemoet. Dat nodigt uit om plaats te nemen aan een van de gedekte tafeltjes. Met het uitzicht op zee genieten we van ons heerlijke maal en laten we het koel getapte bier goed smaken. De Twaalf Apostelen is de bijnaam voor de massieve rotsen aan de zeezijde van de Tafelberg die in een rij oprijzen uit de zee. Het is zomer in Zuid Afrika, de vakanties zijn begonnen en de stranden van Camps Bay en Clifton Bay worden druk bezocht door vakantievierende Afrikanen. Op het bovendek van de bus waait een fris windje, maar dat kan erg verraderlijk zijn. Onze huid begint langzaam rood te kleuren ondanks dat het bewolkt is. Het oudste deel van de havenwijk, Victoria en Alfred Waterfront is helemaal gerestaureerd en zijn er tal van winkels, hotels pubs en restaurants. Luxe jachten en schepen liggen in de haven en de mensen haasten zich naar de grote winkelcentra om inkopen te doen voor de feestdagen. Bij de foodcorner worden gezonde maaltijden bereidt en bij het openluchttheater worden kinderen  geanimeerd door de show van een acrobaterende clown. Plotsklaps ontwaken de levende standbeelden en na zich even gestrekt te hebben gaan ze weer in hun houding staan. Live muziek klinkt door de straten en genieten mensen van een drankje en een hapje op de vele terrassen aan de Waterfront. Bij de Bierschtube zijn nog een paar plaatsen vrij waar we plaatsnemen en genieten van een koel getapt biertje. Rond de klok van half vijf nemen we de bus terug naar ons hotel en maken we kennis met de overige reisgenoten en onze reisleider Jacques. Onze groep bestaat uit 11 personen waarvan  6 Nederlanders en 5 Belgen. Jacques is een rasechte Zuid Afrikaan en hij spreekt ons aan in zijn moedertaal. Hij is vrij moeilijk te verstaan, maar gelukkig spreekt hij goed Engels dat voor ieder van ons verstaanbaar is. Tot vrijdag zijn we in Kaapstad en kunnen we deze dagen vrij besteden. Jacques regelt voor het merendeel van de groep voor morgen een excursie naar de wijnlanden en als er eventueel tijd over is kunnen we naar de Tafelberg. Voor overmorgen boekt Jacques de Peninsula tour waar we onder andere naar Kaap de Goede Hoop gaan. Met taxi’s gaan we deze avond naar de Waterfront waar we gezamenlijk gaan eten. Het is een leuk restaurantje waar een liveband speelt. Naar mijn mening is de zanger te enthousiast en probeert hij met alle geweld bekende artiesten na te bootsen. Het eten smaakt verrukkelijk maar de porties in Zuid Afrika zijn vooral groot, ik krijg mijn bordje niet leeg. In de bar van ons hotel drinken we nog een biertje en spreken we voor morgenvroeg  om 8 uur af in de lobby.

Rees en Ruud