Chobe NP

6 januari 2019 - Kasane, Botswana

Zondag, 6 januari 2019
Thebe River Safaris Kasane ( Chobe National Park, Noord Botswana )
Jacques wil indertijd vertrekken om op tijd in Kasana, Botswana aan te komen. Half zeven staan we paraat en rijden we richting het noordoosten van Botswana. Ook vandaag rijden we een route door het Bwabwata Park maar vandaag rijden we via het oosten van het park. De impala’s en bavianen houden zich op in het gras langs de kant van de weg. Af en toe moet Casper op de rem voor overstekend wild die zich de tijd nemen om de weg over te gaan. Kasana is een uitstekende basis om het Chobe NP te bezoeken. De plaats is ook bekend om zijn vierlandenpunt waar zich op korte afstand van elkaar Botswana, Namibië, Zambia en Zimbabwe bevinden. Na twee uur gereden te hebben stoppen we in Kongola voor een korte pauze. We strekken onze benen doen wat rekoefeningen en rijden verder naar Katima Mulilo, in het uiterste noordoosten van Namibië. In het winkelcentrum doen we de boodschappen voor de lunch en eten voor vanavond. Vanavond gaat onze kok weer kokkerellen op de campsite bij ons verblijf voor vanavond. We schieten aardig op en zien de natuur om ons heen veranderen. Hoe dichter we bij de Botswaanse grens komen, hoe groener het wordt.  Als we de grens van Botswana naderen zien we op de vlaktes aan weerszijde van de weg olifanten hun pad volgen.  Dit is het begin van het Chobe national Park. We zijn goed en wel de grens in Ngoma over of we moeten stoppen voor een olifant die de weg oversteekt. Koedoe’s en zebra’s grazen rustig verder als we stapvoets voorbij rijden. Het Chobe NP is het op twee na grootste natuurgebied in Botswana. Het natuurgebied is niet omheind zodat de dieren zich vrij kunnen bewegen en hebben niet alleen toegang tot enkele natuurgebieden aldaar maar ook tot andere natuurgebieden tot aan de Okavango Delta. Maar de dieren gaan zelden zo ver van huis omdat er altijd water en voedsel voorhanden is in Chobe. Bij de ingang van het park koopt Jacques de benodigde permits voor de toegang. Bij een grote boom stoppen we en bereiden we gezamenlijk een snelle lunch zodat we snel weer verder kunnen. Als we bij ons verblijf voor vanavond aankomen zetten we snel onze tassen op de kamer en gaan we naar de kade van de Chobe rivier, de natuurlijke grens tussen Botswana en Namibië, voor een boottocht.  Nijlpaarden zijn onvermijdelijk in de rivier, die de langsvarende boten goed observeren. De aalscholvers houden zich vooral op in het riet langs de oever, terwijl de bavianen zich vlooien in het gras. De ibis vermaakt zich in een poel op een eilandje en pikt met zijn snavel insecten uit het water gadegeslagen door een familie nijlganzen. Vanaf de boot zien we een kudde olifanten naar de oever lopen. De impala’s maken plaats voor de grote beesten en laten hun voorbij. Een olifant is het er niet mee eens dat een baviaan op zijn pad zit en jaagt hem dreigend weg. De nijlpaarden schudden hun kont en klimmen uit het water om van het groene gras te smullen. De waterbokken kijkend liggend naar de voorbij varende boten en staan snel op als de boten te dichtbij komen. De koereiger neemt een lift op de rug van een olifant en ontdoet ondertussen zijn huid van parasieten. Dan wordt het tijd voor een bad en gaat de olifant kopje onder. De buffels kijken dreigend naar de boten, kom niet te dichtbij dit is ons domein. In de verte zien we een regenbui hangen. Het flitst en het dondert maar we houden het droog. Een krokodil zwemt naast de boot en volgt ons tot aan de kade. Als we van boord gaan, staat Casper ons op te wachten en rijden we terug naar de lodge. We frissen ons op en nemen een drankje aan de bar voordat we gaan eten. De heerlijke geur van de gerechten komt ons al tegemoet als we naar de campsite lopen. Jacques heeft weer zijn uiterste best gedaan. Vandaag hebben we zelfs een toetje, ijs met Amarula. Gezamenlijk doen we de afwas en ruimen af, en kletsen nog gezellig na. Nog een afzakkertje bij de bar voordat we gaan slapen. Morgen weer vroeg op voor de gamedrive.
Rees en Ruud