Sri Lanka, Sri Lanka,lalalala…….

12 november 2017 - Kandy, Sri Lanka

Zondag, 12 november 2017

Oak Ray Serene Garden Hotel  Giritale  Kandy

Een vroege wake-up call, zoals we de laatste dagen gewend zijn. Na het ontbijt zetten we onze koffers buiten de deur, zodat deze ingeladen kunnen worden voordat we verder reizen naar onze volgende bestemming, Kandy. Kandy is de op één na grootste stad van Sri Lanka en de laatste hoofdstad van de Singalese koningen. Voor op de gril van de bus branden enkele wierookstokjes, om een voorspoedige reis af te dwingen. Onze knieën en schouders zijn  bedekt voor een bezoek aan de meest indrukwekkende boeddhistische grottempels van Sri Lanka. In Dambulla stappen we uit bij de ingang van het complex, waar Anthony de entreekaartjes koopt. Voordat we bij de daadwerkelijke grotten aankomen moeten we eerst een aantal trappen omhoog. Daar worden onze schoenen verzameld, en gaan we blootsvoets verder. De grottempels zijn in de 1ste eeuw gebouwd door koning Valagambahu, omdat hij moest vluchtten voor de Tamils, die zijn rijk hadden veroverd. Hij hield zich veertien jaar schuil in de grotten, tot hij de troon in Anuradhapura opnieuw kon bestijgen. Uit dankbaarheid schonk hij de grotten aan de monniken en liet ze verbouwen tot klooster. In de 17de en 18de eeuw werd het complex uitgebreid door de koningen. Veel beelden en muurschilderingen stammen uit die tijd. Het complex bestaat uit vijf rotsen die elk hun eigen identiteit hebben. Prachtig versierde muren en een honderdtal Boeddhabeelden versieren de grotten. Ademloos en met respect lopen we stil door de verschillende grotten. In een van de grotten zien we een wonderlijk fenomeen. Het water stroomt van het laagste punt naar het hoogste punt, waar het naar beneden drupt in een koperen ketel. Het is het heilige water dat gebruikt wordt bij ceremonies. Na drie kwartier verzamelen we bij de schoenen, en als iedereen weer voorzien is van schoenen lopen we naar de uitgang. Daar staat de grootste beeltenis van de onderwijzende Boeddha van Sri Lanka. In vergelijking met de Boeddhabeelden in de grotten stelt deze, voor onze begrippen, niet zoveel voor. Maar voor Sri Lanka en waarschijnlijk voor alle volgelingen van Boeddha is deze erg belangrijk. We rijden verder naar de grootste groenteveiling van de provincie, noord centraal. De meeste groenten worden verbouwd in Kandy, omdat in het binnenland het meest gunstige klimaat is voor het telen van groente. Het grootste gedeelte van de groente is voor eigen gebruik, de rest wordt geëxporteerd naar de Malediven. Sommige groenten en fruitsoorten worden geïmporteerd vanuit India. Het is een drukte van belang op de markt. Vele soorten inheemse groenten en exotische fruitsoorten  worden geveild in de grote hallen. Vrachtwagens en tuk tuks volgeladen met groente en fruit rijden af en aan. De hotels in de omgeving komen hier hun boodschappen doen. De bus manoeuvreert door het drukke verkeer en zet de bus weer stop op de parkeerplaats bij de botanische tuin. Daar worden we rondgeleid door een gids. De wijze man vertelt over de struiken, bomen en planten. Over de kruiden, hun medicinale werking en welke gebruikt worden voor de farmaceutische industrie. De aapjes boven ons, hebben het hoog in de toppen naar hun zin en smullen van de heerlijke mango’s. Zo af en toe valt er een vrucht naar beneden. Het zijn niet alleen mango’s die naar beneden vallen, ook de regen die steevast iedere dag valt blijft vandaag niet achterwege. Van afslankmiddel tot zonnebrand, iedere plant of kruid heeft wel een medische of magische werking. Straks, na de wandeling kunnen we alle producten zien in de winkel en kopen, maar het is natuurlijk geen verplichting. Tijdens de verdere uitleg zien we een groep Chinezen met tassen vol voorbij lopen. We glimlachen erom, maar als we naderhand na een demonstratie van een verjongingsmasker naar de winkel geleidt worden, zijn ook onze tassen snel gevuld. We zijn er met z’n allen in de botanische tuin ingetuind. Tijdens de lunch laten we ons verleiden door de heerlijke gerechten bij het buffet en eten meer dan goed voor ons is.

In de stad Matale rijden we stapvoets langs de grootste hindoetempel van Sri Lanka. De tempel is kleurrijk versierd, maar door het drukke verkeer zijn we niet in de gelegenheid om uit te stappen o de tempel te bewonderen.. We vervolgen onze weg via het binnenlands langs uitgestrekte rijstvelden. Het is nu niet meer lang voordat we in Kandy aankomen. De stad ligt op 528 meter boven de zeespiegel. Voordat we bij ons hotel aankomen gaan we eerst nog binnen bij de edelsmid. Daar worden de ruwe edelstenen bewerkt tot de mooiste sieraden. We krijgen allereerst een filmpje te zien waarop te zien is hoe de edelstenen gewonnen worden. Nog steeds wordt op de ouderwetse manier kostbaar steen gewonnen die afkomstig zijn uit het oude gesteente ondergronds in het heuvelland of via de snelstromende rivieren. De blauwe saffier die de verlovingsring van Lady Diana sierde is geslepen in de voorstad van Kandy. Nadat we een korte rondleiding door de werkplaats hebben gehad, worden we naar de winkel geleid waar de mooiste sieraden te koop worden aangeboden. We laten deze reis het aanbod aan ons voorbij gaan. De koffers zijn al snel op onze kamer, en omdat we toch op tijd op de plaats van bestemming zijn, drinken we een kleinigheidje op het balkon bij de bar. Een muzikaal trio amuseert ons tijdens het buffet ’s avonds. Evergreens zoals “Una paloma blanca” en  “proud Mary” worden stuk voor stuk meegezongen. Dan brengen de muzikanten hun Singalese repertoire ten gehore en binnen de kortste keren zingt bijna iedereen mee. Met de handen in de lucht zingen we uit volle borst “Sri Lanka, Sri Lanka, lalalala” mee. De mannen bieden hun cd’tje aan die we tegen een schappelijke prijs kunnen kopen. Jos, een van onze medereizigers koopt een cd’tje. Als we later in de bar nog een biertje drinken wordt het cd’tje afgespeeld. Het is nog lang onrustig in de bar. Sri Lanka, Sri Lanka, lalalalala……