Van ruïnes tot Boeddhabeelden

11 november 2017 - Dambulla, Sri Lanka

Zaterdag, 11 november 2017

Pelwehera Village Dambulla

De telefoon gaat, het is zes uur, wake up call. Vandaag gekleed in lange broek en t- shirt met bedekte schouders. Na het ontbijt gaan we naar Polonnaruwa, de tweede grote hoofdstad in de oude geschiedenis van Sri Lanka. De stad ligt aan het 2de grootste kunstmatige meer van Sri Lanka. Deze stad is slechts 250 jaar de hoofdstad geweest ( van de 11de tot de 13de eeuw), en is een ware schatkamer van oude boeddhistische monumenten, paleizen en beelden, waarin veel invloeden van India te herkennen zijn. In 993 werd Anuradhapura geplunderd en in brand gestoken bij een inval van de Chola’s uit Zuid-India. Ruim 77 jaar was Polonnaruwa hun belangrijkste militaire basis en ontstond er een unieke mengverhouding tussen het hindoeïsme van India en het boeddhisme van Sri Lanka. Maar de koning van Sri Lanka wist de Chola’s uit India te verslaan en behield Polonnaruwa als hoofdstad. Hij was verantwoordelijk voor de heropleving van het boeddhisme in Sri Lanka en liet zelfs monniken uit Birma overkomen om de overtuiging nieuw leven in te blazen. Omdat het complex te groot is om in een dag te bezichtigen, maken we een wandeling langs de belangrijkste oude beelden en ruïnes, en verplaatsen we ons met de bus als de afstand te groot is. Donkere wolken dreigen boven ons en we hopen maar dat de weergoden ons goed gezind blijven. Vanmiddag staat er een fietstour op het programma. Het zal toch niet zo zijn dat plan B weer ingezet moet worden.

De Gal Vihara wordt als een van de mooiste monumenten van Sri Lanka beschouwd. Onbekende kunstenaars hebben in een rots vier enorme Boeddhabeelden gehouwen, waaronder de 14 meter lange liggende Boeddha. Bij de rijkversierde Vatadage, waar vermoedelijk oorspronkelijk de Tandrelikwie bewaard werd, staan vier Boeddhabeelden die uitkijken naar de vier windrichtingen. De ruïnes en beelden getuigen van een lange geschiedenis, en het moet een behoorlijk grote stad zijn geweest. Na 250 jaar hoofdstad te zijn geweest werd de stad vernietigd door de Tamils en de natuur. In de 18de eeuw werd de stad ontdekt door de Engelsen nadat het decennialang door de jungle overwoekerd was. Net als in Anuradhapura legden ook de heersers van Polonnaruwa imposante irrigatiewerken aan om in de behoefte van de snelgroeiende bevolking te voorzien. Er werd een spaarbekken aangelegd met een oppervlakte van 21 ha. Vanuit dit grote meer leidden elf kanalen het water in verschillende richtingen, waar het via een netwerk van irrigatiekanalen de rijstvelden bevloeide. Na een mooie wandeling door het enorme complex stappen we in de bus om naar de lunchlocatie te rijden. Tijdens de rit vertelt Anthony honderduit over de geschiedenis van zijn land. Volgens de Boeddhistische kalender valt Nieuwjaar op 12 en 13 april. Dit wordt zowel door hindoes als boeddhisten gevierd. Nieuwjaar is ook de gelegenheid om de horoscoop te laten trekken en een speciale maaltijd te bereiden die aan de goden geofferd wordt. In Sri Lanka is het boeddhisme vanaf de 3de eeuw tot heden bewaard gebleven. Toen de Engelsen in de 18de eeuw het eiland geschonken hadden gekregen van de Nederlanders, begonnen ze met het kappen van de jungle om plantages aan te leggen. De Singalezen waren hier niet blij mee en keerden zich van de Engelsen af. Omdat er te weinig mankrachten waren om op de plantages te werken, werden de Tamils uit India gehaald om op, onder andere, de theeplantages te werken. We hadden het kunnen weten, want tijdens de lunch begint het te regenen. Anthony kijkt bedenkelijk en laat het deze keer niet aan ons over, en neemt het besluit om de fietstocht te af te blazen. Deze keer is er geen plan B en wordt besloten om terug te rijden naar het hotel. Behalve voor de mensen die gisteren een massage geboekt hadden, die mogen in plaats van na de fietstocht nu al gaan genieten van de welness. Magda en ik zijn twee van die kandidaten en samen met nog 9 mensen uit onze groep worden we naar de Spa gebracht. Daar staan de masseurs en masseuses ons al op te wachten. We genieten van een heerlijke aroma massage, en als we helemaal ingevet en gemasseerd zijn, gaan we bijkomen in de stoomcabine. De lemen vloer ligt vol met aromatische kruiden die, naarmate het warmer wordt verdampen en een prettige geur verspreiden. Ontspannen en weer helemaal soepel worden we na het drinken van een kopje gemberthee terug gebracht naar ons hotel. Op ons gemak kleden we ons om en lopen naar de eetzaal, waar de geuren van het heerlijke eten ons tegemoet komen.

Het is vandaag “de elfde van de elfde”, en natuurlijk kunnen we deze dag niet zomaar voorbij laten gaan. Er reizen nog twee koppeltjes mee uit het Limburgse land en op een ingetogen manier luiden we de carnaval in. Youtube heeft een enorm aanbod aan carnavalsmuziek, en met versterking van een extern boxje schallen al gauw de klanken van Beppie Kraft door de eetzaal. Een korte polonaise wordt ingezet, het personeel begrijpt er niets van. Maar wat Boeddha voor hun betekent op speciale feestdagen, betekent carnaval voor ons. Alaaf!!!! Het seizoen kan beginnen.

Rees en Ruud

1. Lia:
    13 november 2017
    Wat een mooie verhalen heb je weer geschreven, jammer ban de heftige buien soms, ook de foto,s zijn weer erg mooi. Nog hele mooie dagen.