Ayubowan, Welkom in Sri Lanka!

7 november 2017 - Negombo, Sri Lanka

Maandag, 6 november 2017

KLM 0873  vertrek Amsterdam 10.00 uur  aankomst Colombo 23.53 uur plaatselijke tijd

Hotel Beacon Beach Negombo

Om vijf uur in de ochtend worden we gewekt door een vrolijk melodietje van de wekker. Na een warme douche begeven we ons naar de ontbijtzaal waar Magda en JM ons al opwachten.

De shuttlebus naar de luchthaven zit tjokvol met goed gemutste mensen. Ieder met een mooie reis in het vooruitzicht, getuige de vele koffers. Op de luchthaven verloopt bijna alles vlekkeloos. Ingecheckt hadden we al via internet, dus moeten we alleen de koffers nog kwijt bij de selfservice.  Dit vlot niet helemaal, het koffer van Ruud wordt op de een of andere manier geweigerd. Gelukkig verloopt het bij de balie soepel, en verdwijnt de koffer al snel op de transportband. De bodyscan geeft aan dat we niets te verbergen hebben, en de douaniers kunnen een grapje wel waarderen. Nu zijn we bijna “ready to take off”, en na een kopje koffie en een glaasje fris lopen we naar de gate en gaan we aan boord. Iets later dan gepland taxiet onze vlieger naar de startbaan en net voordat de klok tien uur slaat geeft de piloot gas en zitten we binnen een mum van tijd boven de wolken. Na een vlucht van 9½ uur landden we op de luchthaven Bandaranaike in Colombo. Colombo is in politiek opzicht de hoofdstad van het eiland. In 1815 werd Colombo uitgeroepen tot hoofdstad van Ceylon.  Sinds 1982 is Sri Jayawardenepura Kotte in politiek opzicht de hoofdstad. Colombo is met 3 miljoen inwoners de grootste stad van het eiland en is nog altijd het belangrijkste commerciële centrum van het eiland. Nadat onze paspoorten gecontroleerd zijn en de koffers afgeleverd zijn, lopen we naar de uitgang waar we opgewacht worden door onze Nederlands sprekende gids. Geduldig wachten we op de rest van de groep, en als alle 33 deelnemers zich gemeld en welkom geheten zijn, lopen we braaf achter Anthony aan naar de bus. Onderweg naar ons hotel geeft Anthony ons informatie over het hotel en over de komende morgen.

Het is 4½ uur later dan in Nederland en als we bij ons hotel aankomen is het al over tweeën. De kamers worden toegewezen en de kofferjongens haasten zich om de koffers naar de kamers te brengen. Nog lang niet moe maar wetende dat we ’s morgens op tijd moeten ontbijten, gaan we om drie uur op een oor. Dat wordt veel schaapjes tellen….

Rees en Ruud

Dinsdag, 7 november 2017

Ik lig maar wat te woelen in bed, en als ik na lang twijfelen, en de zoveelste vrachtauto voorbij hoor racen, sta ik op en rek me uit. Het is half zeven plaatselijke tijd. Ondanks dat de klok aangeeft dat het vroeg in de morgen is, wil de biologische klok daar niet aan toegeven. Deze is nog in hevig protest en zit nog in de Nederlandse modus. Dat zal straks vast gaan opbreken. Magda en JM zijn ook al wakker, en zo zitten we al vroeg aan het ontbijt.

Na het ontbijt lopen we even over het strand en maken een babbeltje met de vissers, die net terug zijn van zee. Om elf uur verzamelen we met de hele groep in het restaurant en worden we gebrieft door Anthony. Hij heeft een hoop informatie voor ons maar belooft ons tevens, dat we ons geen zorgen hoeven te maken en hij ons op tijd zal inlichten over het verloop van de dagen. De tafeltjes aan het strand lonken ons naar buiten, en het briesje wind doet zijn best de donkere wolken te verdrijven. Vanmiddag staat er een boottocht gepland over de lagunes van de wetlands van Muthurajawela. De kanalen waarover we gaan varen zijn onderdeel van een waternetwerk dat is gegraven door de Hollanders in de koloniale tijd, ter bevordering van de specerijenhandel. Als we bij het bezoekerscentrum aankomen, horen we het in de verte al rommelen. In een mum van tijd giet het van de regen. Jupiter doet er nog een flinke schep boven op en jaagt met zijn drietand felle bliksemschichten door de donderwolken die de horizon fel verlichent. Het doet de bomen schudden en onze gids neemt een wijs besluit en annuleert de boottocht. Een paraplu beschermt ons tegen de regen als we teruglopen naar de bus. Hij stelt plan B voor als alternatief, en nadat de bus volmondig toestemt maken we een stadtour door Negombo. Anthony vertelt ons dat de steden niet zo mooi zijn, maar hij wil het ons niet onthouden. Pas als we naar het binnenland gaan naarmate de reis vordert, zullen we mooie dingen gaan zien. Ondertussen dat wij het straatleven aan ons voorbij laten gaan in de bus, vertelt Anthony ons het een en ander van het land.

Sri Lanka heeft negen provincies. Deze reis trekken wij door 6 provincies en leggen in het geheel 1200 km. af. Vanaf het uiterste zuiden van het eiland is het 650 km. tot aan de evenaar. Vanaf 1517 tot 1639 heersten de Portugezen over het eiland. Ze werden verdreven door de Nederlanders die tot 1815 het bewind voerden op het eiland. De Engelsen toonden belangstelling voor het eiland, en kregen het als geschenk van de Nederlanders. Vanaf die tijd tot aan de onafhankelijkheid in 1948 heersten de Engelsen over het eiland. De Nederlanders legden kanalen aan. De Engelsen waren verantwoordelijk voor de uitbreiding van de kanalen en wisten de lengte te verdubbelen to 120 km. De oppervlakte van Sri Lanka beslaat 65610 km², waarvan 3000 km²  bestaat uit water. Omdat de rivieren niet diep genoeg zijn om lange afstanden op te varen werden  meren kunstmatig aangelegd en zorgen tevens voor de irrigatie van het land. Na de tsunami in 2004 hebben de Singalezen snel de draad weer opgepakt, en is er hard gewerkt aan de wederopbouw van het eiland.  Er werd onder andere een nieuw geasfalteerd wegennet aangelegd van 12000 km. Sinds vier jaar is er een snelweg met een lengte van 17 km.

Sri Lanka bezit geen delfstoffen om brandstof te maken. De delfstoffen die nodig zijn om brandstof te maken worden ingevoerd vanuit omliggende Aziatische landen. De ruwe aardolie wordt in de raffinaderijen bewerkt. We zien mensen rijendik bij de pomp staan, er is geen brandstof voorradig omdat de afgeleverde tanker vol met ruwe olie niet geschikt bleek te zijn. Op dit moment kan er nog beperkt getankt worden, totdat er geschikte olie geleverd wordt.

In 1860 legden de Engelsen een spoorlijn aan met een traject van 1000 km. De stoomtreinen vervoerden de gewilde kruiden naar de haven waar ze verscheept werden. Nu rijden er enkel en alleen nog dieseltreinen bestemd voor personenvervoer over het traject.  Na de onafhankelijkheid is het spoorwegennet niet meer uitgebreid. Sri Lanka kan door het aangename klimaat het hele jaar door bezocht worden. Maar door de twee regenseizoenen is er veel verwarring wanneer nu precies de beste tijd is. Het Yala Monsoon zorgt voor regen in het zuidwesten van april tot november. De andere, het Maha Monsoon zorgt voor regen in het noordoosten van november tot april. Negombo ligt in het zuidwesten, dus we krijgen nog iets van de regenperiode mee.

Op de zevende verdieping van het hotel staat een buffet voor ons gereed. Met uitzicht over de baai en straten van de stad, genieten we van alle delicatessen die ons voorgeschoteld worden. Morgen beginnen we aan de rondreis over het eiland. We hebben nog een kort nachtje om te acclimatiseren.

Rees en Ruud

1. Lily gijzen:
    Wat een belevenis, geweldig! 😎👍
  2. Wilma:
    8 november 2017
    Taakverdeling werkt perfect: mooi verhaal Resi - mooie foto's Ruud.
  3. Annet:
    8 november 2017
    Hoi Resie en Ruud . Weer genoten van het verslag en de foto's. Duim voor jullie voor het zonnetje. Komt de reis van ons weer iets boven.
  4. Harry Louvenberg:
    9 november 2017
    Ik wacht al op het volgende verslag van jullie belevenis.